بیگ بنگ: بررسی پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد نخستین موجود پیچیده‌ی شناخته شده که فرگشت(تکامل) را تجربه کرده، احتمالا موجودی شبیه به کرم است.

facivermis credit franz anthony webموجودی که به کرم شباهت دارد و عمر آن به ۵۱۸ میلیون سال پیش باز می‌گردد، قسمت‌هایی از بدن خود را که به آنها نیازی نداشته، از دست داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این موجود در ابتدا پاهایی در عقب داشته اما به مرور زمان و طی مراحل فرگشت، آنها را از دست داده است.

“ریچارد هاوارد”، پژوهشگر “دانشگاه اکستر” انگلیس گفت: این موجود، ابتدایی‌ترین نمونه ثبت شده در فسیل‌ها است که قسمت‌هایی از بدن خود را که به آنها نیازی نداشته، از دست داده است. این موجود کرم‌ مانند موسوم به “Facivermis yunnanicus” که در دورۀ کامبرین می‌زیست، نخستین موجود پیچیده‌ی شناخته شده است که شواهد فسیلی کاملی دارد و فسیل‌هایش روند فرگشت آن در دریا را نشان می‌دهد. طول این کرم، به ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد و پنج جفت پا در نیمه جلوی بدن خود دارد.

هاوارد و همکارانش، نمونه‌های بسیاری از فسیل‌ را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که همتایان پیشین این کرم، پاهایی نیز در نیمه عقب بدن خود داشته‌اند که به مرور زمان در طی فرگشت پاهای عقب خود را از دست داده‌اند. دورۀ کامبرین بعنوان سپیده‌دم حیات حیوانات شناخته می‌شود و دانشمندان گونه‌های اولیۀ زیادی را در این مرحله از فرگشت ابتدایی کشف کرده‌اند‌.

دکتر ژیائوا ما، محقق در دانشگاه یوآن و دانشگاه اکستر گفت: «ما اصولا فرگشت ارگانیسم‌ها را از موجوداتی با بدن ساده تا بدن پیچیده مشاهده می‌کنیم، اما گاهی اوقات عکس این قضیه مشاهده می‌شود. چیزی که در این مطالعه ما را متحیر کرده این است که حتی در مرحلۀ ابتدایی فرگشت ِ حیوانات، اصلاحات معکوسی رخ داده است. حدود ۳۰ سال است که این گونه‌ها را می‌شناسیم، اما اکنون جایگاه آنها را در درخت فرگشت پیدا کردیم. چنین مطالعاتی به ما در درک شکل درخت زندگی و منشا سازگاری‌ها و شکل‌گیری اعضای بدن موجودات کمک می‌کند.» جزئیات بیشتر این پژوهش، در مجله Current Biology منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه