بیگ بنگ: گروهی از اخترشناسان دانشگاه کمبریج اعلام کردند، سیاره­‌ای فراخورشیدی بنام k2-18b قادر به نگهداری آب مایع در شرایط قابل سکونت است. این ابرزمین می­تواند اقیانوسی قابل سکونت زیر لایه­‌ای غلیظ از گاز هیدروژن داشته باشد.

astronomers conclude massive exoplanet host lifeبه گزارش بیگ بنگ، این سیارۀ پرجرم در فاصله­ 214 سال نوری از زمین قرار دارد و در مقیاس کیهانی بسیار به زمین نزدیک است، شعاع این سیاره 2.6 برابر زمین بوده و در منطقۀ قابل سکونت منظومه­ خود قرار دارد. وقتی یک سیاره بتواند آب مایع را حفظ کند، در محدودۀ قابل سکونت یک منظومه قرار دارد. این سیاره اولین‌بار توسط تلسکوپ فضایی کپلر، شکارچی سیارات در سال 2015 کشف شد.

سال گذشته، دو گروه ِ مختلف از اخترشناسان به صورت مستقل به این نتیجه رسیدند که مقادیر قابل توجهی از بخار آب در جو سرشار از هیدروژن این سیاره وجود دارد؛ اما آنها اطلاعی نداشتند که آیا این سیاره شرایط مناسبی در زیر این جو غلیظ برای ایجاد حیات دارد یا نه. اگر مقدار هیدروژن بیش از حد مناسب بود، دما و فشار سطح بیشتر از آن چیزی می­‌شد که امکان شکل­‌گیری حیات در آن وجود داشته باشد.

“نیکو مادهوسودان”، سرپرست این تحقیقات از موسسه­ اخترشناسی کمبریج گفت:«در جو تعدادی سیارۀ فرازمینی، بخار آب مشاهده شده است، اما حتی اگر سیاره در منطقه­ قابل سکونت باشد، نمی­‌توان اینطور فکر کرد که شرایط مناسبی برای وجود حیات در سطح آن برقرار است. برای اینکه بخواهیم امکان قابل سکونت ­بودن را متصور شویم، در قدم اول باید درکی یکپارچه از شرایط درونی و جوی این سیاره داشته باشیم و به ویژه از وجود آب در ورای جو سیاره با خبر شویم.»

این گروه تحقیقاتی با استفاده از داده­‌هایی در مورد وضعیت داخلی سیاره، الگوهایی از شرایط مختلف آن طراحی کردند تا از میزان غلظت مناسب لایۀ هیدروژنی سیاره برای وجود حیات آگاه شوند. آنها به این نتیجه رسیدند اگر میزان غلظت این لایه، چیزی در حدود یک میلیونیم جرم سیاره (مثل جو سیاره­ زمین) تا 6 درصد آن باشد، سطح ِ سیاره می‌تواند، قابل سکونت به حساب آید. در بیانیۀ آنها آمده است: «تعدادی احتمال وجود دارد که یک سیاره­ می­‌تواند آب مایع در زیر جو و فشار و دمایی مشابه زمین داشته باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ  Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.