بیگ بنگ: ناسا به دلیل تعمیر و ارتقاء تلسکوپ رادیویی بزرگی که در استرالیا قرار دارد، امکان ارتباط با کاوشگر ویجر 2 امکان ندارد. بنابراین عملا این فضاپیمای میان ستاره ای که 18 میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارد، در 11 ماه آینده بدون کنترل پیش می رود.

stsci h pa mxبه گزارش بیگ بنگ، ناسا اعلام کرد به دلیل تعمیر رادیو تلسکوپ استرالیا که یکی از بشقاب های شبکه فضایی عمیق است، تا ۱۱ ماه آینده نمی‌تواند با کاوشگر ویجر ۲ در ارتباط باشد. ‌ناسا از این سیستم برای برقراری ارتباط با بسیاری از کاوشگرهای خود استفاده می‌کند.

تلسکوپ‌های شبکه فضایی عمیق در سه نقطه از زمین قرار دارند. یکی از آن‌ها در کالیفرنیا، یکی در اسپانیا و دیگری در استرالیا است. هر کدام دارای چندین آنتن بزرگ هستند. برای مثال، مجموعه‌ی استرالیایی که در زمینی ۴۰ کیلومتری در جنوب غرب کانبرا قرار دارد، مجهز به سه بشقاب رادیویی ۳۴ متری است که می‌تواند داده‌های علمی را دریافت کند اما تنها بشقاب رادیویی ۷۰ متری امکان ارسال دستور به وویجر ۲ را دارد.

x
کاوشگر ویجر با آنتن رادیویی خود با ایستگاه زمینی در ارتباط است و این ارتباط رادیویی با سرعت نور صورت می‌گیرد. سوخت فضاپیمای ویجر، پلوتونیم ۲۳۸ است و تا ۴ سال آینده به کارش ادامه می‌دهد و پس از آن برای همیشه با همین سرعتی که دارد در فضا به پیش می‌رود. ویجر ۲ به همراه ویجر ۱ در سال ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شدند. این دو فضاپیما در حال حاضر سوخت کمی دارند و اعضای مأموریت برای حداکثر استفاده از توان باقی‌مانده، برخی از ابزارهای علمی آن‌ها را خاموش کرده‌اند. احتمالا هر دو فضاپیما تا سال ۲۰۲۴ به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.