بیگ بنگ: محققان مر کز پزشکی NYU نیویورک آمریکا موفق به ساخت اولین کروموزوم مصنوعی جهان و وارد کردن آن به مخمر شدند. ساخت کروموزوم مصنوعی گام بسیار مهمی در زمینه زیست شناسی مصنوعی و تولید میکروارگانیسم هاست.

121854413

دانشمندان موفق شدند نسخه اصلاح شده ای از یک کروموزوم کامل را در آزمایشگاه تولید کنند. کروموزوم ساخته شده تمام عملکرد های کروموزوم طبیعی را دارد و عملکرد آن با استفاده از کامپیوتر صورت می گیرد. در این روش از 273871 جفت رشته DNA که بهم گره خورده اند استفاده شده و 500 تغییر مختلف در پایه آن انجام شده است تا فرآیندهای غیر ضروری حذف شد و در عوض فرآیند هایی نظیر رشد و تولید مثل امکان پذیر باشد.

دکتر جف بوکا، استاد دانشگاه جانز هاپکینز و مدیر این پژوهش گفت: فکر ساخت کروموزوم، در یک قهوه فروشی به ذهن او و همکارانش رسید: «تصادفاً گفتم که اگر بخواهیم می توانیم مخمر کروموزوم را تولید کنیم، ولی واقعا چه دلیلی دارد که بخواهیم کروموزوم بسازیم؟ همکارانم با شنیدن حرف من از خوشحالی بالا و پایین پریدند.» وی افزود، این پروژه گسترده ترین تغییر کروموزومی است که تاکنون انجام شده است و نقطه عطف آن، یکپارچه سازی کروموزوم در یک سلول مخمر زنده است. با استفاده از این روش به راحتی می توان پروتئین های DNA اضافی و به درد نخور را حذف کرد.

اما این تنها شروع یک کار بسیار دقیق و وقت گیر بود. آنها یک سال تمام بر سر این که چطور کروموزوم را بسازند که به وقت و پول هنگفتی که برای این کار صرف می کنند بیارزد، بحث می کردند. آنها تصمیم گرفتند ابتدا نسخه کروموزوم سه – یکی از کوچکترین خمیره های ۱۶ کروموزوم انسان – را بسازند. این کروموزوم حامل در حدود یکصد ژن است. دکتر بوکا می گوید او و اعضای گروهش به خوبی از مسائل اخلاقی که ممکن از در این زمینه پیش بیاید آگاهند. این اولین باری نیست که دانشمندان بخش بزرگی از ژنوم انسانی را «از پایه» می سازند.

chromosomestructure

به زبان ساده می‌توان کروموزوم‌ها را به بسته‌های مواد ژنتیکی تشبیه کرد که درون هستهٔ سلول‌ها ذخیره شده‌اند. و در واقع به شکل مولکول‌های DNA همراه با پروتئین‌ها هستند که به این بسته‌ها کروموزوم گفته می‌شود. این پژوهش، به سرپرستی جف بوکا، مدیر مرکز پزشکی موسسه سامانه های ژنتیکی دانشگاه نیویورک اجرا شده است و در آن، پژوهشگرانی از آمریکا، چین، استرالیا، انگلیس و سنگاپور همکاری داشته اند. اطلاعات بیشتر این خبر را در مجله بعدی بیگ بنگ منتشر خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر در : popsci , redorbit , Chromosom

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. فوق العاده است.خیلی هیجان انگیزه.من که خیلی شگفت زده شدم.بااین روش میشودحیوانات منقرض شده مثل ماموت هارادوباره به طبیعت بازگردانند؟

    1. متاسفانه این امکان وجود ندارد، چون توالی ژنوم حیوانات منقرض شده در دسترس نیست.