بیگ بنگ: نزدیک شدن به سیارۀ زمین چه شکلی است؟ فضاپیمای رباتیک “بپی کلمبو” متعلق به سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی ژاپن در ماه گذشته چنین رویدادی را در راه بازگشت از سفرش به سیارۀ عطارد، با جزئیات بصری ثبت کرد.

در این ویدئوی تایم‌لپس که تقریبأ در 10 ساعت ضبط شده، وقتی زمین از پشت آنتنِ گیرای این فضاپیما بیرون می‌آید، چرخشش از نزدیک مشخص است. زمین به حدی درخشان است که هیچ ستاره‌ای در پس زمینه قابل رویت نیست. این فضاپیما که در سال 2018 به فضا پرتاب شد، از گرانش زمین برای شتاب‌گیری و تنظیم سفرش استفاده کرد. سفر این فضاپیما یکی از نه پروازهای سیاره ای در هفت سال آینده می باشد – اما تنها پروازی است که زمین را نیز درگیر کرده است. بپی کلمبو قرار است در سال 2025 وارد مدار عطارد شود و تصاویر و داده‌هایی از سطح و میدان مغناطیسی عطارد تهیه کند تا ما درک بهتری از تحول اولیۀ منظومه شمسی‌مان و درونی‌ترین سیارۀ آن پیدا کنیم.

EVNzmIUAIHFSM xاین فضاپیما که ۱.۵ سال پیش به فضا پرتاب شد، بتازگی از فاصله ۱۲هزار و ۷۰۰ کیلومتری زمین عبور کرد. نزدیکترین فاصله آن با اقیانوس اطلس جنوبی رخ داد، جایی که تلسکوپ‌های مستقر در کشور شیلی توانستند گذر سریع آن را ثبت کنند. فضاپیمای “بپی‌کلمبو” به نام ریاضیدان و مهندس ایتالیایی “جوزپه بپی کلمبو” نام‌گذاری شده که استفاده از گرانش سیاره‌ای را برای ملاقات با عطارد مطرح کرد. وی در سال ۱۹۸۴ درگذشت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. تصاویر سیاه و سفید یجورایی فضا رو سردتر و ساکت تر نشون میدن، به نسبت تصاویری که رنگ آمیزی شدن
    ممنون بابت مطلب خوبتون 🌸