بیگ بنگ: به نظر می‌رسد رودی تاریک از افق، به سمت ابرهای رنگی در نزدیکی ستارۀ غول‌پیکر سرخ «قلب عقرب» در جریان است. این رودخانۀ تاریک، یک سحابی غبارآلود است که نور ستارگان پس زمینه‌ در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری را تار کرده است. این سحابی، غالبأ شامل گاز مولکولی هیدروژن است.

Reflections APOD نور ستاره پخش کنندۀ غبار، در اطراف قلب عقرب(ستاره آلفای عقرب) یک سحابی بازتابی زرد رنگ ِ غیرعادی به وجود آورده است. در بالای آن، ستارۀ دوتایی آبی روشن “رو مارافسای” در یک سحابی بازتابی آبی غباری معمولی‌تر ادغام شده است؛ همچنین سحابی نشری قرمز رنگ، در فضای میان ستاره‌ای، پخش شده است. خوشۀ ستاره‌ای M4 تقریبأ شبیه یک ستارۀ درخشان در بالا و سمت راست ِ ستارۀ “قلب عقرب” دیده می‌شود که در فاصلۀ 7000 سال نوری از ما واقع شده است.

رودخانۀ تاریک حدود 500 سال نوری از زمین فاصله دارد. عکاس برای ایجاد یک چشم‌انداز خیره‌کننده از آسمان ِ شب، تمام نوردهی‌های پس زمینه و پیش زمینه را در یک شب با یک دوربین و لنز تله فوتو، از یک مکان ثبت کرده است. این تصویر حیرت‌آور دامنۀ گوناگونی از روشنایی و رنگ را به وجود آورده که چشمان شما نمی‌توانند آن را درک کنند. این عکس ترکیبی که در 31 ژانویه 2020 از پناهگاه ملی حیات وحش بوسکه دل آپاچی- نیو مکزیکو، گرفته شده؛ سیارۀ مریخ را نشان می‌دهد که هنوز در نزدیکی افق شرقی قرار دارد و در حال ِ بالا آمدن برای پیوستن به “قلب عقرب” در آسمان است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. بله متاسفانه از صور فلکی که توی بچگی به راحتی از حیاط خونه هم میشد دید غیر از چند تا ستاره پرنور چیزی نمیشه دید. البته قلب عقرب که یه غول سرخه و به راحتی قابل رصده.

  2. چقدر فوق العاده و زیباس. آدم بیشتر حسرت اینو میخوره که نمیتونه همچین مناظری رو خودش ثبت کنه و ببینه