بیگ بنگ: چه می‌شد اگر می‌توانستید پرتوهای ایکس را ببینید؟ آسمان شب مکان عجیب و غریب و ناآشنایی است. پرتوهای ایکس حدود هزار برابر پرانرژی‌تر از فوتون‌های نور مرئی هستند و با انفجارات بنفش و محیط‌های نجومی با دمای بالا همراه هستند.

photoاین آسمان بجای ستارگان ثابت به نظر با ستارگان بیگانه و عجیب، کهکشان‌های فعال و بقایای ابرنواختر داغ، پر شده است. این عکس پرتو ایکس برجسته کل آسمان را در تابش پرتو ایکس با جزئیات بی‌سابقه‌ای نشان می‌دهد که توسط تلسکوپ eROSITA بر روی ماهواره Sperktr-RG ثبت شده است. این ماهواره به دور نقطۀ لاگرانژی سامانه خورشید-زمین می‌چرخد و سال گذشته به فضا پرتاب شده است.

SkyMapB eROSITA annotatedهمچنین این عکس، صفحۀ کهکشان راه شیری در مرکز، یک پس زمینۀ پرتو ایکس فراگیر و پخش شده، حباب میان ستاره‌ای داغ به نام چرخش قطب شمالی، بقایای ابرنواخترهای بسیار داغ مثل ولا، حلقه سیگنوس و کاس آ، ستارگان دوتایی پرانرژی مثل Cyg X-1 و Cyg X-2، کهکشان کوتوله ابر ماژلانی بزرگ و خوشه‌های کهکشانی کما، برج سنبله و کوره را نشان می‌دهد. این اولین اسکن از آسمان توسط تلسکوپ eROSITA بر فراز یک میلیون منبع پرتو ایکس قرار دارد که برخی از آنها هنوز درک نشده‌اند و قطعا موضوع تحقیقات آینده خواهند بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.