بیگ بنگ: نویسنده کتاب «یاد جنگل دور»، به کاوش درباره نقش تکامل در واکنش‌های انسان به محیط پرداخته‌ است. کارش را هم با پرسش درباره علت وجود هیجانات در انسان آغاز می‌کند و آن را با ارائه رویکردهای تکاملی به زیبایی‌شناسی، به پایان می‌رساند.

bookنام اصلی: Snakes, Sunrises, and Shakespeare
نوشته: گوردون اوراینز
ترجمه: کاوه فیض اللهی
ناشر: فرهنگ نشر نو
موضوع: تکامل(زیست شناسی)
چاپ اول: 1399
تعداد صفحه: 375

دانلود خلاصه کتاب

“گوردون اوراینز” در این‌کتاب چگونگی نشان‌دادن هیجانات امروزی را منوط به تصمیم‌هایی می‌داند که گذشتگان، هزاران سال پیش در ساوانای آفریقا گرفتند. در طول این‌دوره، دلبستگی‌ها و بیزاری‌های انسان در مغزش مداربندی شد چون واکنش مناسب یا نامناسب به محیط، به معنای تفاوت مرگ و زندگی بوده است.

در بخشی از کتاب را می‌خوانیم: «وقتی که مار می‌بینیم نفس‌مان بند می‌آید و از ترس از جا می‌پریم. زیبایی شکوهمند برآمدن آفتاب ما را به درنگ و شگفتی وامی‌دارد. این واکنش‌ها تصادفی نیست؛ در واقع، بسیاری از واکنش‌های انسان به طبیعت ریشه‌ای عمیق در گذشتهٔ تکاملی ما دارد. ترس ما از مار به دلیل ترس از زهر یا ماهیچه‌های خردکنندهٔ آن است، و آنچه با طلوع خورشید مایهٔ دلگرمی ما می‌شود برطرف شدن خطر جانوران شکارگر است که در تاریکی به کمین نشسته‌اند. بسیاری از سلیقه‌های ما در زیبایی‌شناسی، از انواع باغ‌هایی که می‌سازیم تا غذاهایی که از خوردنشان لذت می‌بریم و تفریحاتی که سرگرممان می‌کنند، نتیجهٔ ماندگار انتخاب طبیعی است.

در این اثر بلندپروازانه و غیرعادی، زیست‌شناس تکاملی، گوردون اوراینز، به کاوش دربارهٔ نقش تکامل در واکنش‌های انسان به محیط می‌پردازد. کار را با پرسش دربارهٔ علت وجود هیجانات در ما آغاز می‌کند و با ارائهٔ رویکردهای تکاملی به زیبایی‌شناسی به پایان می‌رساند. اوراینز، نشان می‌دهد که چگونه هیجانات امروزی ما را تصمیم‌هایی شکل می‌دهند که نیاکان ما هزاران سال پیش در ساوانای آفریقا گرفتند. در طول این دوره دلبستگی‌ها و بیزاری‌هایمان در مغز ما مداربندی شد، چون واکنش مناسب یا نامناسب به محیط به معنای تفاوت مرگ و زندگی بود.»

فهرست مطالب کتاب:

1-سوت‌زدن برای عسل
2-اشباح دشت‌های آفریقا
3-هزینه سنگین یادگیری
4-خواندن چشم‌انداز
5-مار در میان علف‌ها (… و خطرات دیگر)
6-سامان گرفتن و جا افتادن
7-غرامت به فلفل
8-میمون آهنگین
9-نخستین بو
10-مرتب کردن طبیعت
11-پرنده راهنمای عسل و مار

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.