بیگ بنگ: ساعاتی پیش فضانوردان ناسا، “باب بنکن” و “داگ هارلی” پس از دو ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی، با کپسول دراگون اسپیس ایکس، راهی کره زمین شدند.

Astronauts Robert Behnken and Douglas Hurley xبه گزارش بیگ بنگ، دو ماه پیش بود که اولین پرتاب کپسول سرنشین‌دار “دراگون” شرکت “اسپیس ایکس” انجام شد و دو فضانورد آمریکایی توانستند با موفقیت خاک آمریکا را به مقصد ایستگاه فضایی ترک کنند. اکنون فضانوردان پس از دو ماه اقامت، این ایستگاه را به مقصد زمین ترک کردند.

‌کپسول دراگون ساعت ۴:۰۵ دقیقه بامداد یکشنبه به وقت ایران از ایستگاه فضایی جدا شد تا حدود ۱۹ ساعت دیگر و ساعت ۲۳:۱۲ به وقت ایران در دریا فرود آید. در چند ساعت آینده، به کمک مراحل آتش مستقل، کرو دراگون در مدار مناسب قرار می‌گیرد. در مرحله‌ی گردش در مدار بیشینه سرعت فضاپیما به بیش از ۲۸۰۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

SpaceX Crew Dragon Endeavour Undocked x‌‌کپسول دراگون دو جفت چتر نجات دارد که پس از ورود آن به جو عمل خواهند کرد. دو چتر نجات در ارتفاع ۵.۴۸ کیلومتری و در حالی که فضاپیما ۵۶۳ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد باز می‌شود. چهار چتر نجات اصلی نیز زمانی که فضاپیما ۱.۸ کیلومتر ارتفاع و ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد باز خواهد شد و نهایت در اقیانوس اطلس فرود می‌آید.

فرود این کپسول بر آب و بازیابی آن در واقع پایان ماموریت «دمو-۲» ناسا و اسپیس ایکس خواهد بود؛ در این ماموریت اسپیس ایکس برای اولین‌بار دو فضانورد را به ایستگاه بین المللی فضایی منتقل کرد. «داگلاس هارلی» و «باب بنکن» روز ۳۰ می (۱۰ خرداد) سوار بر کپسول کرو دراگون خاک آمریکا را برای انجام این پرواز تاریخی آزمایشی به مقصد ایستگاه فضایی ترک کردند.

ماموریت «دمو-۲» اولین پرتاب سرنشین‌‌دار به مدار زمین از خاک آمریکا از زمان بازنشستگی برنامه شاتل ناسا در سال ۲۰۱۱ بود. این ماموریت که همچنین اولین پرتاب سرنشین‌دار شرکت اسپیس ایکس محسوب می‌شود، دوره جدیدی از اکتشافات فضایی آمریکا را رقم می‌زند.

NASA Astronauts SpaceX Crew Dragon Endeavour xبه گفته ناسا، این ماموریت داده‌های مهمی را در مورد عملکرد موشک «فالکون ۹»، فضاپیمای کرو دراگون و سیستم‌های زمینی و همچنین عملیات درون مداری، پهلوگیری و فرود ارائه می‌دهد. این پرواز آزمایشی همچنین داده‌های ارزشمندی در جهت تایید سیستم حمل و نقل خدمه اسپیس ایکس برای پروازهای منظم انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی و از این ایستگاه ارائه خواهد داد. پس از فرود موفقیت‌آمیز این فضانوردان، کپسول دراگون سفرهای فضایی بیشتری را انجام خواهد داد.

احتمالا تا چند ماه بعد نیز فضانوردان ناسا و سازمان فضایی ژاپن با فضاپیمای کرو دراگو راهی به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شوند البته بنابر گزارش‌ها این پرتاب زودتر از ماه سپتامبر انجام نخواهد شد. طی ماموریت کرو-۱ “مایکل هاپکینز” فرمانده فضاپیما کرو دراگون، خلبان “ویکتور گلوور” و “شانون واکر” متخصص ماموریت از ناسا به همراه “سویچی نوگوچی”متخصص ماموریت آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن ازمجموعهٔ پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی ناسا در فلوریدا به سمت ایستگاه فضایی اعزام خواهند شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: businessinsider.nl, scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سوال اینجاست که آیا سفر های بعدی هم ۱۹ ساعت طول می‌کشند؟ یا فقط در این پرتاب ها برای آزمایش ها اینقدر طول کشیده است