بیگ بنگ: آیا خورشید با چرخشی که دارد تغییر می‌کند؟ بله، و این تغییرات می‌توانند ظریف یا چشمگیر باشند. در توالی‌های این ویدئوی تایم‌لپس، خورشید ما – همانطور که توسط رصدخانه پویای خورشیدی ناسا به تصویر کشیده شده – چرخش ِ یک ماهه خورشید در سال 2014 را نشان می‌دهد.

در تصویر بزرگ در سمت چپ، کروموسفر خورشیدی(دومین لایۀ خورشید) در نور فرابنفش نشان داده شده است، در حالی که تصویر کوچکتر و روشن‌تر در سمت راست بالای آن به طور همزمان فوتوسفر خورشیدی آشناتر را در نور مرئی نشان می‌دهد. بقیۀ شش تصویر از خورشید در واقع انتشار پرتو ایکس را توسط اتم‌های آهن نسبتاً کمیاب واقع در ارتفاعات مختلف تاج خورشیدی نشان می‌دهند که همگی رنگ‌های کاذبی دارند تا تفاوت‌ها را بصورت برجسته نشان دهند. دقیقاً کمتر از یک ماه طول می‌کشد تا خورشید بطور کامل چرخش کند – سریع‌ترین چرخش خورشید به دور خودش، در استوا رخ می‌دهد.

دانشمندان از روی تغییرات لکه‌های خورشیدی، می‌توانند سرعت چرخش خورشید به دور خودش را نشان دهند. در واقع حدود 25 روز طول می‌کشد تا یک لکه خورشیدی بر روی استوای خورشید، حرکت کرده و دوباره به مکان اولیه‌اش باز گردد. اما سرعت چرخش خورشید به دور خودش، همچنان که به سمت قطب‌ها حرکت می کنید آهسته‌تر می شود؛ بطوریکه در قطب‌های شمال و جنوب خورشید 35 روز هم طول می کشد تا یک نقطه فرضی به مکان اولیه اش برگردد! دلیل این موضوع سرعت جابجای گازها در مرکز خورشید میباشد که در مقایسه با قطب‌های آن بیشتر و راحت‌تر انجام می‌شود.

بلافاصله پس از آغاز فیلم، یک منطقۀ بزرگ و فعال از لکۀ خورشیدی شروع به چرخش می‌کند. اثرات ظریف شامل تغییراتی در بافت سطحی و اَشکال مناطق فعال است. جلوه‌های دراماتیک شامل گرفتگی‌های بیشمار در مناطق فعال و برجستگی‌های طغیان و فوران است که در سراسر لبه خورشید قابل مشاهده است. در حال حاضر، خورشید در حال عبور از دورۀ کمینه خورشیدی در فعالیت چرخه مغناطیسی 11 سالۀ خود قرار دارد. در انتهای این ویدئو، همان منطقۀ بزرگ و فعال لکۀ خورشیدی که قبلاً گفته شد مجددأ نمایان می شود اما این بار متفاوت به نظر می‌رسد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.