بیگ بنگ: چرخیدن به دور یک سیاهچاله چگونه به نظر می‌رسد؟ اگر سیاهچاله توسط یک قرص برافزایشی چرخان حاوی گاز درخشان احاطه شده باشد، در این صورت گرانش ِ عظیم سیاهچاله، باعث می‌شود نور ساطع شده، توسط قرص منحرف شده و به گونه‌ای عجیب آن را دگرگون کند.

این انیمیشن یک تصویرسازی از «قرص برافزایشی سیاهچاله» را نشان می‌دهد که از نگاه ناظر شروع می‌شود. ناظر در این ویدئو دقیقاً از بالای صفحۀ قرص برافزایشی به سیاهچاله نگاه می‌کند. در اطراف سیاهچالۀ مرکزی یک تصویر دایره‌ای باریک از قرص در مدار قرار دارد که موقعیت فوتون کرۀ سیاهچاله را نشان می‌دهد – درون آن “افق رویداد سیاهچاله” قرار دارد. در سمت ِ چپ، قسمت‌هایی از تصویر اصلی بزرگ قرص نشان داده شده که هرچه به ناظر نزدیکتر می‌شود، روشن‌تر به نظر می‌رسد.

در ادامۀ این ویدئو، خیلی زود از بالا به پایین نگاه می‌کنید، سپس از کنار صفحۀ قرص عبور می‌کنید و سپس به قسمت اصلی خود باز می‌گردید. در “قرص برافزایشی” وارونگی‌های جالبی دیده می‌شود – اما هرگز مسطح به نظر نمی‌رسد. روز دهم آوریل 2019، تیم «تلسکوپ افق رویداد» توانست اولین عکس از سیاهچاله را با استفاده از مشاهدات رادیویی در قلب کهکشان M87 تهیه کند. این نوع تصویرسازی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند، زیرا به درک ساختار سیاهچاله‌ کمک می‌کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.