بیگ بنگ: چینی‌ها روز گذشته یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد را به مدار زمین ارسال کردند. این فضاپیمای سری با یک موشک «لانگ مارچ ۲ اف» (Long March 2F) از مقر پرتاب در صحرای گوبی در شمال این کشور به فضا پرتاب شد.

sept china space xبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، طبق اعلام سازمان هوافضای چین، این عملیات زمینه را برای اعزام نسل آینده ماموریت‌های سرنشین‌دار به فضا فراهم می‌کند. این فضاپیما پس از مدتی عملیات در مدار زمین در تاسیسات تعیین شده در چین فرود می‌آید. در عملیات مذکور فناوری ‌های چندبار مصرف آزمایش می‌شود و پشتیبانی فناورانه برای استفاده صلح‌آمیز از فضا نیز فراهم می‌شود.

البته اطلاعات زیادی دربارۀ این فضاپیما یا عملیات پرتاب آن وجود ندارد. شینهوا نوشت که این فضاپیما پس از یک دوره عملیات در مدار، به محل از قبل تعیین شده در چین باز خواهد گشت. یکی از مقامات نظامی چین که خواست نامش فاش نشود، در این زمینه گفت: در این عملیات فناوری‌های نوینی وجود دارد که برای نخستین‌بار آزمایش می‌شوند. این فضاپیما، جدید و روش پرتاب آن نیز متفاوت است. به همین دلیل اقدامات شدید امنیتی انجام شده است.

china launched mysterious reusable test spacecraftاما این منبع ناشناس خاطر نشان کرد فضاپیمای یاد شده شبیه هواپیمای آمریکایی X-۳۷B است که قابل استفاده مجدد است. این هواپیما هم اکنون مشغول عملیات در فضا است. «اندرو جونز» روزنامه نگاری که برنامه فضایی چین را پوشش می‌دهد، گفت: چین در دهه گذشته در زمینه فناوری هواپیماهای فضایی فعالیت کرده است. احتمالا این پرتاب همان پروژه هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد است که چین در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد قصد دارد آن را در سال ۲۰۲۰ میلادی به فضا پرتاب کند.

تاکنون هیچ تصویری از فضاپیما یا پرتاب منتشر نشده است و سطح امنیتی بالای این پرتاب از انتشار تصاویر پرتاب در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند. چنین وسیلۀ نقلیه‌ای می‌تواند فضانوردان چینی را به مدار زمین ببرد و از مدار احتمالا به ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی شده آینده چین انتقال دهد. «ژان دویل» تحلیلگر فضایی که فعالیت‌های فضایی چین را ردیابی می کند، نیز گفت: یک فضاپیمای سرنشین‌دار قابل استفاده مجدد می‌تواند بخشی از برنامه فضایی سرنشین‌دار بلند پروازانه چین باشد که شامل فضاپیمای عملیاتی Shenzhou و یک وسیله نقلیه جدید در اعماق فضا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. جوک تو کتگوری علمی : پشتیبانی فناورانه برای استفاده صلح‌آمیز از یک کشور کمونیست