بیگ بنگ: تیمی از محققان “دانشگاه ایالتی آریزونا” و “دانشگاه شیکاگو” با بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که برخی سیارات فراخورشیدی غنی از “کربن” در صورت وجود آب(که در جهان فراوان است) می‌توانند به الماس و سیلیکات تبدیل شوند و یک ترکیب غنی از الماس ایجاد کنند.

carbonrichexبه گزارش بیگ بنگ، برای انجام این کار محققان از سلول‌های سنگین الماس با فشار بالا در آزمایشگاه استفاده کردند. آنها ابتدا کاربید سیلیکون را در آب غوطه‌ور کردند و نمونه را بین‌ الماس تحت فشار بسیار بالایی فشردند. سپس برای نظارت بر واکنش بین کاربید سیلیکون و آب، آنها در آزمایشگاه ملی آرگون در ایلینوی بردند و آزمایش گرمایش لیزر را انجام دادند و در حالی که لیزر نمونه را در فشارهای بالا گرم می‌کرد، اندازه‌گیری‌های اشعه ایکس را انجام دادند. همانطور که آنها پیش‌بینی کردند، با حرارت و فشار زیاد، کاربید سیلیکون با آب واکنش نشان داد و به الماس و سیلیس تبدیل شد.

احتمال اینکه یک سیاره چیزی شبیه به یک الماس بزرگ باشد، کاملاً به ترکیب ساختار مواد تشکیل دهندۀ ستارگانی بستگی دارد که به دور آن می چرخند. سیاره‌هایی که به دور ستارگان غنی از کربن می چرخند، بیشتر احتمال دارد که خودشان از کربن ساخته شده باشند؛ چراکه ماده تشکیل دهنده یک ستاره معمولاً مسئول تشکیل سیاره‌هایی است که در نهایت به دور آن می‌چرخند.

ماده اصلی مهم دیگری که در ایجاد یک «سیاره فراخورشیدی از جنس الماس» دخالت دارد، آب است. آب در زمین زیاد است اما تصور می شود که در کل کیهان نیز بسیار رایج باشد. آب، کربن و فشار که سیارات به لطف جاذبه زیاد از آن بهرمندند، می‌تواند باعث شود که این سیارات از الماس ساخته شوند.

همچنین غلظت بالای کربن باعث مهار فعالیت‌های داخلی سیاره شده و تصور می‌شود، این سیارات از اتمسفر نامناسبی برای پشتیبانی از حیات برخوردار باشند. با این وجود، چنین سیاراتی می‌توانند اهدافی برای اکتشافات انسانی باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Planetary Science Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencealert.com  , phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.