بیگ بنگ: ناسا بتازگی عکسی از سیاره مشتری منتشر کرده که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است. در سمت چپ این سیاره، «اروپا» قمر یخی آن نیز به چشم می‌خورد.

image e Jupiter Europaبه گزارش بیگ بنگ، در تصاویر تلسکوپ هابل، بزرگترین سیاره منظومه شمسی با رنگ‌هایی خیره‌کننده می‌درخشد. ترکیب داده‌ها در نورهای فرا‌بنفش، مرئی و فروسرخ نزدیک، دید جدیدی از مشتری را به محققان ارائه می‌دهد. دیدگاهی که راجع به اتمسفر غلیط گازی این سیاره است.

در این تصویر، قسمت‌هایی از جو مشتری که در ارتفاعات بیشتر هستند، به ویژه در بالای قطب‌ها، به دلیل جذب پرتو فرابنفش به رنگ قرمز به نظر می‌رسد. مناطق به رنگ آبی نیز نشان دهنده نور فرابنفش است که از سیاره منعکس شده است. نقاط سفید رنگ نیز مربوط به طوفان‌های مشتری است.

تصاویر جدید از سیاره مشتری که در تاریخ 25 آگوست 2020 گرفته شد، این سیاره غول‌پیکر را در تمام شکوه و جلال خود نشان می‌دهد. در میان رگه‌های انوار رنگارنگ ابرها، ویژگی‌هایی آشنا مانند “لکه سرخ بزرگ” وجود دارد، طوفانی که چند برابر کره زمین است و گویا در حال ِ کوچک شدن است.

image e Jupiter
این تصویر جدید و ترکیبی سیارۀ مشتری نیز با داده‌های نوری فرابنفش، مرئی و فروسرخ بدست آمده است.

یکی دیگر از تغییرات چشم‌نواز، بیضی بی‌ای(Oval BA) می‌باشد، طوفانی کوچکتر که در این نما در زیر لکه طولافانی بزرگ مشتری قرار دارد. این طوفان نخستین‌بار حدود 20 سال پیش در نزدیک بخش جنوبی “لکه سرخ بزرگ” ظاهر شد. این طوفان که گاهی اوقات “لکه سرخ کوچکتر” نامیده می‌شود، قبل از اینکه در طی سالیان به رنگ سفید در آید، زمانی مانند برادر بزرگتر خود قرمز رنگ بود. گرچه در تصویر جدید، اخترشناسان خاطرنشان می کنند که به نظر می‌رسد هسته آن یک بار دیگر قرمز رنگ می‌شود.

سرانجام، تیم تحقیق یادآور شد که به نظر می‌رسد ابرهای مرتفع مشتری، که عمدتا سفید به نظر می‌رسند، اخیراً کمی بیشتر محو می‌شوند. این اثر بیشتر در اطراف خط استوای مشتری، جایی که یک باند ضخیم از ابرهای نارنجی کمرنگ وجود دارد و دور تا دور سیاره را احاطه کرده، دیده می‌شوند – که به شکل یک خط قرمز در تصویر ترکیبی بالا قابل مشاهده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.