بیگ بنگ: مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که سیارک “بنو” ممکن است دارای عناصر سازنده حیات باشد و زمانی روی سطح سنگی آن آب جاری بوده است.

Boulders on asteroid Bennu shed new light on the space xبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان ادعا می‌کنند که سیارک “بنو” ممکن است دارای عناصر سازنده حیات باشد و زمانی سطح آن مملو از آب بوده است. ماموریت اُسیریس-رِکس ناسا در ۲۰ اکتبر برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از این سیارک در “بنو” فرود خواهد آمد تا در آینده این نمونه‌ها را برای بررسی دانشمندان به زمین باز گرداند. به عنوان بخشی از مقدمات این مأموریت، شش مقاله پژوهشی منتشر شده است که در آن تاریخ و ساختار این سیارک نزدیک زمین با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط اُسیریس-رِکس که از سال ۲۰۱۸ به دور این سیارک می‌چرخد، منتشر شده است.

در یکی از این مقالات، “امی سایمون” از ناسا “گادرد” گفته شواهدی از کربن و مواد آلی گسترده در سطح سیارک بنو یافت شده است. این مواد در رگ‌هایی که از میان سنگ‌های سطح سیارک عبور می‌کردند یافت شدند. به گفته محققان این اولین کشف تایید شده از حضور این عناصر سازنده حیات در یک سیارک نزدیک به زمین است.

OSIRIS REx at Sample Site Nightingaleکشف مولکول‌های حیات و آب با جریان آزاد این باور را تقویت می‌کند که احتمالاً شهاب سنگ‌ها اولین اجزای سازنده حیات را به زمین حمل کرده‌اند. اُسیریس-رِکس از زمان قرار ملاقات با بنو در اواخر سال ۲۰۱۸ بررسی‌های مداری دقیق از سطح این سیارک انجام داده است. این ماموریت داده‌هایی در مورد ترکیب و ساختار سیارک و همچنین شناسایی مکان‌های مناسب برای جمع‌آوری نمونه گردآوری کرده است.

سایمون و همکارانش از ناسا با استفاده از طیف‌سنج فروسرخ نشان دادند که مواد حامل کربن مانند مولکول‌های آلی و مواد معدنی کربناته در اکثر سطح بنو حضور دارند. این محققان توضیح دادند که این اجزای سازنده حیات بر روی برخی سنگ‌ها یافت شده‌اند.

“دانته لائورتا”، محقق اصلی اُسیریس-رِکس، گفت: فراوانی مواد حامل کربن یک پیروزی بزرگ علمی برای این مأموریت است. ما اکنون خوشبین هستیم که خواهیم توانست نمونه‌ای از مواد آلی را جمع آوری و برگردانیم. این کار هدف اصلی مأموریت اُسیریس-رِکس است.

bennuبه گفته “هانا کاپلان” از مرکز گادارد ناسا، این موارد ممکن است از واقعیتی ناشی شده باشد که این سیارک زمانی آب روان داشته است. برخی از کربنات‌هایی که آنها یافتند شواهدی را نشان می‌دهد که آنها فقط از طریق فعل و انفعالات با آب در رگه‌های سنگ‌های سطح سیارک ایجاد شده‌اند طول آنها سه فوت است و چند اینچ ضخامت دارند.

آنها دریافتند که سیارک مذکور حاوی عناصر سازنده حیات است و زمانی بخشی از سیارک بسیار بزرگتر پوشیده از آب بوده است. منطقه‌ای از بنو که اُسیریس-رِکس بر روی آن فرود خواهد آمد، دهانه “Nightingale” است و از مواد تازه‌تری ساخته شده است و این به آن معناست که منظره واضح‌تری از منظومه شمسی اولیه را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد. شش مقاله مذکور در مجلات “Science وScience Advances” منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: nationalgeographic.com , scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.