بیگ بنگ: دایناسورها جانواران نخستینی هستند که میلیون‌ها سال پیش از پیدایش انسان روی زمین، آمدند و رفتند. دنیای باستانی آنها چنان با دنیای امروزی ما متفاوت بود که چه بسا بتوان آن را سیاره‌ای بیگانه نامید.کتاب حاضر بصورت موشکافانه و جذاب داستان این جانداران کهن را روایت می‌کند.

bookنام اصلی: The Rise and Fall of the Dinosaurs
ظهور و سقوط دایناسورها (داستان ناگفتۀ دنیای گمشده)
نوشته: استیو بروساتی
ترجمه: محمد نوده فراهانی
ناشر: ارشدان
موضوع: دایناسورها
چاپ اول: 1399
تعداد صفحه:500

دایناسورها فقط کنجکاوی زودگذری بودند که می‌شد آنها را در موزه‌ها تماشا کرد یا هیولاهایی بودند که در فیلم‌های هالیوودی ظاهر می‌شدند و گاهی کابوس‌های شبانه ما پاتوق آنها می‌شد. دایناسورها فقط اسباب بازی دوران کودکی ما بودند و اصلا هیچ ارتباطی با دنیای امروزی نداشتند و مطالعۀ جدی آنها فاقد هرگونه ارزش بود.

اما این کلیشه‌ها کاملا اشتباه بودند. در چند دهه‌ی گذشته، تعداد قابل توجه‌ای سنگوارۀ دایناسورها از سوی نسل جدیدی از دیرین‌شناسان جمع‌آوری و طبقه‌بندی شده‌اند، از این رو مبانی فکری این کلیشه‌ها کاملا فروریخته‌اند. همین الان در گوشه‌ای از دنیا، از بیابان‌های خشک آرژانتین گرفته تا زمین‌های لم یرزع و یخ زدۀ آلاسکا، دیرین‌شناسان در حال طبقه‌بندی گونه‌ی جدیدی از دایناسورها هستند و به طور میانگین هر هفته یک گونۀ جدید به فهرست رو به رشد سنگوارۀ دایناسورها افزوده می‌شود. دقت کنید، هر هفته یک گونه جدید دایناسور کشف می‌شود. یعنی هر سال پنجاه گونۀ جدید دایناسور طبقه‌بندی می‌شوند که ژنوآن لانگ هم شامل آن‌هاست.

اکتشافات جدید نه تنها در زدودن این کلیشه‌ها موثر بوده‌اند، بلکه ابداع روش‌های مبتکرانه در مطالعۀ سنگواره‌ها نیز به این امر کمک کرده است. ظهور فن‌آوری‌های نوین به دیرین‌شناسان کمک می‌کند تا درک درستی از زیست‌شناسی و فرگشت دایناسورها به دست آورند، به طوری که پیشینیان ما حتی تصور آن را هم نمی‌کردند. فن‌آوری(سیتی اسکن) (CAT Scan) برای مطالعۀ مغز و شبکه‌ی عصبی دایناسورها به کار می‌رود، مدل‌های کامپیوتری نشان می‌دهند که دایناسورها چگونه حرکت می‌کردند و میکروسکوپ‌های قوی امروزی حتی می‌توانند رنگ برخی از دایناسورها را آشکار کنند.

برای من افتخار بزرگی است که در جرگۀ دیرین شناسان جوان سهمی در این کاوش‌های هیجان‌انگیز داشته باشم. زنان و مردانی که با زمینه‌های شغلی متفاوت از سرتاسر دنیا گرد هم آمده‌اند تا داستان ناگفتۀ دوران پارک ژوراسیک را بازگو کنند. پژوهشگران جوانی که در این حوزه با هم فعالیت می‌کنند در مجموع بیست یا سی نفر می‌شوند. این گروه پژوهشی تحت سرپرستی اساتیدی از نسل‌های پیشین یافته‌های خود را دائما با هم به اشتراک می‌گذارند. با هر اکتشاف جدیدی که رقم می خورد و هر مطالعۀ جدیدی که آغاز می‌شود، ما چیزهای بیشتری دربارۀ دایناسورها و داستان فرگشت می‌آموزیم.

bookاین همان روایتی است که می‌خواهم برایتان در این کتاب بازگو کنم؛ روایت حماسی‌ای که بازگو می‌کند دایناسورها از کجا آمده‌اند، چگونه دنیا را تسخیر کردند، چگونه برخی از آنها غول‌پیکر شدند و برخی دیگر پر و بال در آوردند و پرواز کردند و جگونه مابقی آن‌ها ناگهان از صحنه روزگار محو شدند و در نهایت صحنه را برای ظهور دنیای جدید و پیدایش ما انسان‌ها خالی کردند. به همین منظور، می‌خواهم شما هم بدانید که چگونه اجزای این داستان را با استفاده از سرنخ‌های سنگواره‌ای که در اختیار داریم در کنار هم چیده‌ایم و مایلم شما هم لحظاتی با دیرین‌شناسی که حرفه‌اش شکار دایناسورهاست همراه شوید.

فهرست مطالب کتاب:

شجره‌ی خانوادگی دایناسورها
گاه‌شمار عصر دایناسورها
نقشه زمین ماقبل تاریخ
پیشگفتار: عصر طلایی اکتشاف

فصل 1: سپیده‌دم دایناسورها

فصل 2: دایناسورها بر می‌خیزند

فصل 3: دایناسورها دنیا را تسخیر می‌کنند

فصل 4: دایناسورها و جدایش قاره‌ها

فصل 5: دایناسورهای مستبد

فصل 6: پادشاده دایناسورها

فصل 7: دایناسورها در اوج بازی قدرت

فصل 8: دایناسورها پرواز می‌کنند

فصل 9: دایناسورها می‌میرند

گفتار پایانی: دنیای پسادایناسور

خرید و سفارش کتاب از اینجا

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام
    ممنون از سایت خوب تون♡

    این کتاب ترجمه خوبی داره و خیلی سانسور نشده، که بهتر باشه زبان اصلی بخونیم؟؟؟