بیگ بنگ: فضاپیمای دراگون شرکت فضایی اسپیس ایکس با چهار فضاپیما در ایستگاه بین المللی فضایی پهلو گرفت. ساعاتی پیش دراگون اسپیس ایکس پس از پروازی ۲۷ ساعته به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و چهار فضانورد را با موفقیت به مقصد رساند.

crewdragon docking x‌به گزارش بیگ بنگ، ایستگاه فضایی در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد و با سرعت حدود ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت هر ۹۰ دقیقه یکبار به دور زمین می‌چرخد. فضانوردان برای اینکه به این ایستگاه برسند باید کم‌کم ارتفاع خود را زیاد کنند و همراستا با این ایستگاه حرکت کنند و در نهایت به ایستگاه نزدیک شوند و به آن متصل شوند. تاخیر در پرواز می‌تواند به اندازه‌ی چند دور بیشتر چرخش به دور زمین طول بکشد و باعث پرواز طولانی مدت شود.

دیدار و خوش‌آمدگویی فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی، با فضانوردان جدید که ساعاتی پیش با فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس پس از پروازی ۲۷ ساعته به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند.

‌‌‌‌
این چهار فضانورد جدید که ماموریتی شش ماهه دارند، به ساکنان کنونی ایستگاه فضایی بین‌المللی یعنی کیت روبنز، سرگئی ریجیکوف و سرگئی کودسورچکوف ملحق شدند تا به پژوهش‌های علمی، تعمیر، و بازسازی این مرکز فضایی بپردازند و در ماه می سال ۲۰۲۱ به زمین بازخواهند گشت
.

این بار دوم است که ناسا از خدمات این شرکت خصوصی برای سفر فضانوردان استفاده می‌کند. ناسا اعلام کرده که وارد مرحله‌ای شده‌ایم که برای سفرهای معمول به مدارهای نزدیک کره زمین از خدمات شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کند.

Untitledهمچنین براساس برنامه اعلام شده این چهار فضانورد در این ماموریت دست کم چهار بار به بیرون از ایستگاه می‌روند. در یکی از این راه‌پیمایی‌های فضایی قرار است وسیله‌ای مخابراتی به فضاپیما وصل کنند که ساخت انگلیس است و کمک می‌کند اینترنت پرسرعت در دسترس فضانوردان قرار بگیرد.

این مهم‌ترین کمک بریتانیایی‌ها به برنامه فضایی جهانی است. اسپیس‌ایکس، قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار با ناسا امضا کرده که بنا به آن وسیله حمل و نقل لازم برای یک سرویس تاکسی فضایی را فراهم کند. پرواز قبلی که در آن شرکت اسپیس ایکس ٢ فضانورد را به ایستگاه فضایی برده و برگرداندند، برای نمایش توانایی‌های علمی این شرکت فضایی بود. پرواز یکشنبه، نخستین سفر از ٦ مسافرتی است که قرار است اسپیس‌ایکس برای ناسا انجام دهد.

https cdn.cnn .com cnnnext dam assets baby yoda in spaceدر این ماموریت فضانوردان عروسکی موسوم به “بیبی یودا” با خودشان برده بودند. شخصیت عروسکی کودک که در اینترنت و توسط طرفداران به صورت گسترده به اسم بیبی یودا(Baby Yoda) شناخته شده‌ است، یک شخصیت خیالی داستانی در سریال اینترنتی وسترن فضایی است که داستان آن در دنیای جنگ ستارگان رخ می‌دهد. آنها از این عروسک به عنوان “شاخص گرانش صفر” مأموریت استفاده کردند تا تایید شود که سفینه فضایی در مدار است و تحت یک محیط ریزگرانش قرار دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: theverge.com , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.