بیگ بنگ: یافته‌های محققان “دانشگاه ادینبرو” نشان می‌دهد، ابر ماژلانی بزرگ که در اطراف کهکشان راه شیری قرار دارد، حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش از مرز کهکشان ما عبور کرده و به دلیل محتوای ماده تاریک ِ زیادی که داشته، ساختار و حرکت کهکشان راه شیری را تحت تاثیر قرار داده است.

Ea wjWsAEtEDبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “ابر ماژلانی بزرگ” یک کهکشان اقماری است که در همسایگی کهکشان راه شیری قرار دارد و همانند ابری کم نور در آسمان شب نیمکره جنوبی قابل مشاهده است. پیشتر یک مطالعه نشان داده بود که ابر ماژلانی بزرگ مانند کهکشان راه شیری توسط هاله‌ای از ماده تاریک احاطه شده است.

 همانطور که دانشمندان معتقد بودند، ابر ماژلانی بزرگ حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش از مرز کهکشان راه شیری عبور کرده است و به دلیل محتوای ماده تاریک زیادی که داشته است، ساختار و حرکت کهکشان ما را در هنگام عبور تحت تاثیر قرار داده است. دیسک/قرص مارپیچی شکل ستارگان و سیارات توسط نیروی گرانشی این کهکشان کوچک‌تر یعنی ابر بزرگ ماژلانی(LMC) با خشونت شدید کشیده، پیچ خورده و تغییر شکل یافته است.

در این مطالعه جدید، دانشمندان “دانشگاه ادینبرو” کشف کردند که چگونه ابر ماژلانی بزرگ این کار را با کهکشان راه شیری انجام داده است. آنها از یک مدل آماری پیچیده برای محاسبه سرعت دورترین ستاره‌های کهکشان راه شیری استفاده کردند و دریافتند که کشش بسیار زیاد هاله ماده تاریک ابر ماژلانی بزرگ، دیسک کهکشان راه شیری را با سرعت ۳۲ کیلومتر در ثانیه یا ۱۱۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به سمت صورت فلکی “اسب بالدار”(Pegasus) کشیده و پیچانده است.

Magellanic Clouds xهمچنین در کمال تعجب محققان اظهار کردند که کهکشان راه شیری به سمت مکان فعلی ابر ماژلانی بزرگ حرکت نمی‌کند، بلکه به سمت نقطه‌ای از مسیر گذشته خود در حرکت است. این ممکن است به این دلیل باشد که ابر ماژلانی بزرگ، با استفاده از نیروی گرانش عظیم خود با سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ثانیه یعنی حدود ۱.۳ میلیون کیلومتر در ساعت از کهکشان راه شیری دور می‌شود.

پروفسور”جرج پناروبیا” از دانشکده فیزیک و نجوم این دانشگاه گفت: این کشف طلسم این باور که کهکشان ما در برخی از حالت‌های تعادل  قرار دارد را می‌شکند. حمله اخیر ابر ماژلانی بزرگ باعث آشفتگی شدید در کهکشان راه شیری شده است. درک این موارد ممکن است دیدگاه بی‌نظیری در مورد توزیع ماده تاریک در هر دو کهکشان به ما می‌دهد. اخترشناسان اکنون قصد دارند جهت و زمانی را که ابر ماژلانی بزرگ برای اولین‌بار به کهکشان راه شیری وارد شده را دریابند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techexplorist.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.