بیگ بنگ: بنیاد ملی علوم آمریکا گزارش داد سکوی ۹۰۰ تنی تلسکوپ این رصدخانه که به کمک کابل‌های ۱۳۷ متری بر فراز بشقاب بازتابنده‌ای به عرض ۳۰۵ متر معلق بود، صبح سه‌شنبه به وقت محلی، فرو ریخت و باعث تخریب و بازنشستگی این تلسکوپ شد.

GettyImages xبه گزارش بیگ بنگ، رصدخانه رادیویی آرسیبو یکی از عظیم‌ترین تلسکوپ‌های اکتشافی جهان بود که نزدیک به شش دهه، دانشمندان سراسر دنیا در پژوهش‌ها و مطالعات نجومی خود از آن بهره گرفتند. از سال ۱۹۶۳ که آرسیبو افتتاح شده، کشف‌های قابل توجه بسیاری داشته است از جمله: تصحیح سرعت چرخش عطارد از ۸۸ روز به ۵۹ روز و پیدا کردن اولین سیاره تصدیق شده در خارج از منظومه‌شمسی که به دور یک تپ اختر می‌چرخد. حتی ارسال پیام رادیویی در سال ۱۹۷۴ به خوشۀ ستاره‌ایِ M13 که حدود ۲۵۰۰۰ سال نوری از زمین، فاصله داشت نیز با این تلسکوپ انجام شد.

x xlarge
تلسکوپ رادیویی آرسیبو زمانی که سالم بود

دو کابل حامل بشقاب بازتابنده که از ماه اوت (اواسط تابستان امسال) شکسته بودند، علت سقوط نامنتظره تلسکوپ رادیویی و تعطیلی اجباری آرسیبو عنوان شدند. در این حادثه کسی آسیب ندید، اما یکی از چشمان تیزبین بشر برای رصد دوردست‌های کیهان نابود شد!

jARaKzmCCeuaNGtbVmkبنیاد ملی علوم آمریکا گفت که تلاش می کند تا آنجا که ممکن است بسیاری از ساختارها و امکانات اطراف “آرسیبو” را نجات دهد و در عین حال این مکان را به عنوان محلی برای آموزش و یادگیری حفظ کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. چه خبر ناگواری… امیدوارم چشم تیز بین تلسکوپ جیمز وب همین زودی ها باز شود و اسرار جهان را برای ما بشکافد.