بیگ بنگ: «لکه‌های خورشیدی» نواحی نسبتاً خنک در سطح خورشید هستند. آنها همراه با شراره‌های خورشیدی بخش مهمی از آب و هوای فضایی را تشکیل می‌دهند که می‌توانند روی زمین تأثیر بگذارند. بتازگی تلسکوپ خورشیدی اینوی، اولین و دقیق‌ترین عکس خود از این لکه‌ها را ثبت کرد.

‌‌‌Inouye Telescope First Sunspot Imageبه گزارش بیگ بنگ، اگرچه این ناحیه‌ها هنوز درجه حرارتی در حدود ۳۰۰۰–۴۵۰۰ کلوین دارند، تفاوت دمای این ناحیه‌ها با مواد پیرامون؛ حدود ۵۸۰۰ کلوین، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به وضوح به عنوان لکه‌های سیاه دیده شوند.

در حالی که زمین در برابر خورشید فقط نقطه‌ای کوچک است، اما می‌تواند درون این لکه‌ی خورشیدی با طول ۱۶۰۹۳ کیلومتر جای بگیرد. این تلسکوپ به گونه‌ای طراحی شده تا بینشی بی‌سابقه از خورشید نشان دهد. اگرچه این تصویر هنوز در حال تکمیل است، اما نمونه‌ای از چگونگی اپتیک پیشرفته‌ی تلسکوپ و آینه‌ی اولیه‌ی چهار متری است که بهترین چشم‌انداز خورشید از زمین را در طول چرخه‌ی خورشیدی، نمایان می‌کند.

photo
خورشید بیش از ۹۹.۸ درصد جرم منظومه شمسی را تشکیل می‌دهد و سرچشمهٔ انرژی بسیار از جمله گرما و نور است. این ستاره یک ستارهٔ نوع جی رشته اصلی و عضوی از تودهٔ ستارگان نخستین است. خورشید بیش از ۴.۶ میلیارد سال درخشیده و هنوز میزان قابل توجهی گاز هیدروژن و هلیوم روی سطحش قرار دارد که می‌تواند تا ۵ میلیارد سال دیگر نیز بسوزد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.