بیگ بنگ: رسانه‌های چین گزارش دادند که این کشور برای نخستین‌بار توانست با موفقیت راکتور همجوشی هسته‌ای (خورشید مصنوعی) خود را به فعال کند و به پیشرفت چشمگیری در زمینۀ تحقیقات انرژی هسته‌ای دست یابد.

GettyImagesبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، رآکتور توکامک HL-۲M بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار تحقیقات تجربی همجوشی هسته‌ای چین محسوب می‌شود و دانشمندان امیدوارند این رآکتور بتواند به طور بالقوه منبع قدرتمندی از انرژی پاک را فراهم کند. این رآکتور از یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای همجوشی پلاسماهای داغ و گرمایی استفاده می‌کند و این قابلیت را دارد که به دمای بیش از ۱۵۰ میلیون درجه سانتی‌گراد برسد که این دما تقریبا ۱۰ برابر گرم‌تر از حرارت هسته‌ای خورشید است.

این رآکتور هسته‌ای در استان «سیچوان» واقع در جنوب غرب چین قرار دارد و ساخت آن اواخر سال گذشته میلادی کامل شد و به دلیل گرما و انرژی عظیمی که تولید می‌کند، اغلب به «خورشید مصنوعی» معروف است. توسعه انرژی همجوشی هسته‌ای نه تنها راهی برای تامین نیازهای استراتژیک حوزه انرژی چین محسوب می‌شود، بلکه در زمینه توسعه پایدار انرژی و اقتصاد ملی چین نیز دارای اهمیت زیادی است.

این دستگاه برای تکرار واکنش‌های طبیعی که در ”خورشید” با استفاده از گازهای هیدروژن و دوتریم به عنوان سوخت ایجاد می‌شود، طراحی شده و از طریق همجوشی هسته‌ای کنترل شده، انرژی پاک را فراهم می‌کند. دانشمندان چینی از سال ۲۰۰۶ تاکنون، مشغول ساخت نسخه‌های کوچکتری از رآکتورهای همجوشی هسته‌ای هستند و قصد دارند تا از طریق همکاری با دانشمندان مسئول ساخت رآکتور آزمایشی بین‌المللی گرما هسته‌ای(Thermonuclear)، از این اختراع استفاده نمایند.

thehlmtokamهمجوشی از طریق ادغام هسته‌های اتمی، حجم گسترده و عظیمی از انرژی تولید می‌کند و این روند عکس روند شکافت هسته‌ای است. شکافت هسته‌ای در تولید تسلیحات اتمی و نیروگاه‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی فرآیند شکافت هسته‌ای، هسته‌های اتمی خرد و قطعه قطعه می‌شوند.

در جریان همجوشی، بر عکس شکافت هسته‌ای، هیچ گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌شود و بدون آلوده‌سازی محیط زیست می‌توان به انرژی پاک و قابل دسترس دست یافت. با این حال، همجوشی هم بی‌نهایت دشوار و هم بسیار هزینه بردار است. کل هزینه ساخت رآکتور آزمایشی بین المللی گرما هسته‌ای، مبلغی معادل ۲۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته یکی از محققان این پروژه: زمان محدودسازی انرژی در دستگاه‌های توکامک کمتر از یک ثانیه است. این در حالی است که مدت زمان تخلیه HL-۲M حدود ۱۰ ثانیه و مدت زمان محدود کردن انرژی آن چند صد میلیونیم ثانیه است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: phys.org , dailymail.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. اگر این خبر واقعی باشد، انقلاب بزرگی در مهار کردن انرژی پاک صورت گرفته است زیرا منابع آن یعنی گاز ئیدروژن به فراوانی در دسترس است و علاوه بر آن بر خلاف واکنش شکافت( فیشیون ) واکنش همجوشی ( فوزیون)هیچ پس مانده خطرناکی ندارد .

  2. ممنون از مطلب جالب اما کاش اشاره میشد که توان تولیدی این خورشید مصنوعی در چه حده.

  3. به نظرم باید آژانس ها و منابع رسمی صحت کارکرد و عملکرد و البته ایمنی اون را تایید کنند در غیر اینصورت مثل بقیه اخباری عجیب غریبی که از چین منتشر میشود و معتبر نیست خواهد بود در زمانی که ویروس کرونا در سال گذشته مشاهده شد بعد از کتمان توسط دولت چین از منابع رسمی دولتی چین اعلام شد که دارو و درمان و البته واکسن ساخته شد (اذر و دی ماه سال قبل) که گویا واقعیت نداشت و جهان را درگیر همه گیری کرد.
    اصول مهندسی اسلوب و روش هایی استانداردی دارد که دولت چین نشان داده چندان به آنها وفادار نیست.

    1. از چین و دولت چین شدیدا متنفرم چراکه انسان های بی گناه زیادی طی سال های گذشته تحت تاثیر انواع ویروس های چینی جان شیرین شان را از دست دادند. کافیه انسانیت داشته باشن و به دنیا دروغ نگن . خورشید مصنوعی رو نمیخواد بسازن چون خورشید اصلی تا میلیاردها سال دیگه هم میتونه تمام انرژی و ملظومات بشر رو فراهم کنه کافیه راهی برای مهار انرژی سرسام آور خورشید پیدا بشه چراکه ۹۹.۹۹ درصد انرژی خورشید در فضا هدر میره و فقط مقدار بسیار ناچیزی از اون رو به عنوان گرما و انرژی طبیعی دریافت میکنیم .