بیگ بنگ: این سیگنال رادیویی مرموز از سمت ستاره پروکسیما قنطورس در فاصله ۴.۲ سال نوری از زمین می‌آید؛ این ستاره نزدیکترین ستاره به خورشید است. این سیگنال توسط تلسکوپ رادیویی پارکس مستقر در استرالیا شناسایی شده است.

xبررسی‌های پیشین نشان می‌داد که این ستاره میزبان یک سیاره به نام پروکسیما بی است که البته وجود آب در آن، هنوز ثابت نشده و پیشتر، دانشمندان در سال ۲۰۱۷ با مدل‌سازی رایانه‌ای نشان دادند که اگر این سیاره، جوی مانند اتمسفر زمین داشته باشد، تشعشعات شدید و شعله‌های مهیب گرمای ستاره اصلی (پروکسیما قنطورس) در مدت کوتاهی می‌تواند جو آن را از بین ببرد.

این سیگنال خصوصیاتی دارد که توجه بسیاری را جلب کرده؛ اما هنوز به طور کامل قابل توضیح نیست. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن، اینکه طیف رادیویی بسیار باریک ۹۸۲ مگاهرتزی دارد. این محدودۀ طیف رادیویی معمولا عاری از سیگنال‌هایی است که ماهواره‌های دست‌ساز و فضاپیماها به وجود می‌آورند.

Parkes web
نمایی از تلسکوپ رادیویی پارکس که توانست این سیگنال را شناسایی نماید

همچنین دانشمندان می‌گویند هیچ راه شناخته شده‌ای وجود ندارد که بتوان انرژی الکترومغناطیسی را به صورت یک فرکانس تک باند در آورد. به گفته‌ی محققان، شاید روش‌های ناشناخته‌ای در فیزیک پلاسما برای رمزگشایی از این سیگنال وجود داشته باشد؛ اما در حال حاضر تنها منبعی را که می‌توان به چنین سیگنالی ربط داد، “تکنولوژیکی” است.

“‌لوئیس دارتنل” متخصص نجوم و استاد ارتباطات علمی در دانشگاه وست مینستر می‌گوید: «اگر حیات فرازمینی در آن ناحیه وجود داشته باشد پس نزدیک به قطع، می‌توان گفت این حیات باید در مقیاس وسیع‌تری در سراسر کهکشان نیز گسترش یافته باشد. شانس اینکه در سراسر کهکشان راه شیری و با وجود ۴۰۰ میلیارد ستاره، تنها دو تمدن و آن دو نیز دقیقا کنار هم وجود داشته باشند، چیزی فراتر از مرزهای عقل و منطق است.» ایا به راستی دانشمندان شواهدی از وجود حیات هوشمند بیگانه یافته‌اند؟ نظر شما چیست؟

سایت علمی بیگ بنگ / جزئیات بیشتر: seti.org , slashgear.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

12 دیدگاه

  1. احتمال اینکه حیات در نقاط دیگر کیهان وجود داشته باشد بسیار قوی است. اما مسئله حیات هوشمند متفاوت است. لزوما وجود حیات به حیات هوشمند منجر نمی شود. در همین زمین عملا چند میلیارد سال طول کشیده تا حیات هوشمند پا به عرصه گذشته است. ولی از دید تکاملی می شد اتفاق هم نیفتد. شرایط زمین به طرز استثنایی مهیای ظهور حیات، تداوم اون و در نهایت حیات هوشمند شده است. شاید اگر زمین، ماه را نداشت الان من هم این سطور را نمی نوشتم. بسیاری احتمالات دیگر هم باعث شده تا حیات در روی زمین به این شکل تحول پیدا کند. خاطرمون باشه چیزی حدود 2/5 میلیارد سال فقط حیات تک سلولی وجود داشته و می تونست هنوز هم ادامه داشته باشه. البته گستردگی گیتی وجود حیات هوشمند رو محتمل می کنه هرچند ما الان در یک سکوت بزرگ قرار داریم و اگر حیات هوشمندی هم وجود داشته باشه ما اون رو نمی بینیم.
    آقای محمد حسین عزیز اگر حیات اونقدر هوشمند و پیشرفته باشه که بتونه سفر بین ستاره ای یا کهکشانی رو انجام بده، خیالتون راحت باشه خوی تهاجمی و ویرانگر نداره.

  2. ما هنوز داریم به خودمون صدمه میزنیم نمونش همین الودگی هوا بعد یه چیز جدید که میبینیم میکشیمش یا کالفوت شکافی میکنیمش بعد فکر کنید ادم فضازی ببینیم چه شود اگه یکیشون رو بکشیم احتمالا بینمون جنگ راه بی افته فکر کنید موجوداتی که از سیاره های دور اومدا باهوش تر و قویترن یا ما که نمیتونیم تا زحل بریم بیایم و در نتیجه ما میبازیم و احتمالا منقرض میشیم پس به نظرم اول خودمون رو درست کنیم بعد بریم سراخ ادم فضایی ها

  3. قطعا وجود داره حیات فرازمینی ها
    حتی خود من اونا رو دیدم
    یکی از دوستانم هم با اونا رو به رو شده
    جالبه ک اونا هم از ما میترسن

  4. بنظر من هوش فرا زمینی وجود داره زمین سیاره زیبای به حساب می‌آید ولی جاهای بهتری هم هست حتی یک آدم بی سواد هم که از روی زمین به آسمان بالا سر نگاه کنه شک می‌کنه که در این عظمت تنها باشه یک روز میرسه که ما انسانها هم یاد بگیرم سفر فضایی بریم .و زیاد طول نمی‌کشه که برای زمین هم مهمان های از فضا داشته باشیم روزی که این مسئله رو بشر هضم کنه خودش درست میشه .اگر تا حالا ارتباطی هم دانشمندان گرفته باشن که صددرصد گرفتن دارن روی شکل ونحوه بهتر شدن ارتباط کار میکنن .مدرکشم این همه دیش های ماهواره غول آسا در سراسر جهان این همه مراکز پیش رفته سری تلسکوپ فضایی هابل کپلر ویجر ۱ جیمز وب و هزارتای دیگه سایت های پیشرفته بنظرم دوستان چیزی هست خوبشم هست …مرسی دارید

  5. با توجه به معادله “دریک” احتمال وجود حیات فرازمینی وابسته به 7 متغیر است (N , R*, fp ,ne ,fℓ ,fi ,fc ,L)که نتیجه آن پایین بودن احتمال حیات در فرازمین است. شاید ما خیلی خوش شانس بودیم.

    1. نه جناب معادله دریک خودش یه پارادوکسه و به صراحت وجود حیات فرازمینی رو تایید می کنه بلکه اینکه چرا تا به کنون با حیات بیگانه مواجهه نشدیم خود جای بسی تعجب دارد بعد فرمول دریک فرمول خیلی دقیقی نیست زیرا متغییر های زیست شناسی مستتر دیگری نیز وجود دارد که ما به ان ها به خاطر فراگیر نبودن علم زیست شناسی دسترسی ندارم چه بسا فرمول دریک مقداری کمتر از مقدار واقعی بیگانگان موجود در کهکشان را به ما نشان می دهد یعنی تقریبا هزار عدد

  6. از نظر امار و ریاضی نود و نه درصد تمدن های دیگر وجود دارند تنها مشکل اینه هنوز نشانه علمی پیدا نشده

  7. مطمئنا جایی در اون ستاره های بیشمار زندگی وجود دارد و روزی به نزد ما خواهند آمد، امیدوارم اینقدر عاقل بشیم که با بازماندگان های تمدن بشری روبرو نشن!!

  8. مرسی از ترجمه مقاله❤
    مسلماً باید در سراسر کهکشان، کلی تمدن وجود داشته باشه بحث این که چقدر باید متمدن باشند. ایکاش مشکلات کره زمین که توسط خود ما انسان ها ایجاد شده رو حل می کردیم، تا می تونستیم علم و مهندسی رو وسیع تر کنیم و به سوی تمدن بهتری می رفتیم