بیگ بنگ: آیا قلب تپنده سحابی خرچنگ را دیده‌اید؟ اکنون تپ اختر خرچنگ 30 بار در ثانیه می‌چرخد و به خاطر فلش‌های سریعش معروف است. تپ اختر خرچنگ بقایای یک ستارۀ نوترونیِ چرخان است که از یک انفجار ابرنواختری شکل گرفته و سحابی خرچنگ را ایجاد کرده است.

یک چشم تیزبین می‌تواند فلش‌های تپ اختر را در این ویدئوی تایم‌لپس تشخیص دهد که درست در بالای مرکز تصویر است. این ویدئو با افزودن تصاویری که در زمان فلش زدن تپ اختر و زمان‌های دیگر گرفته شده، ساخته شده است. فلش‌های تپ اختر خرچنگ را در ابتدا یک زنِ ناشناس که در سال 1957 در رصد شبانۀ عمومی در دانشگاه شیکاگو رفته بود مشاهده کرد – اما کسی حرفش را باور نکرد.

dcdacf c f bd bbبسیاری افراد در سال 1054 پس از میلاد، این انفجار ابرنواختری پیشرو را مشاهده کردند. سحابی ِ در حال انبساط خرچنگ، همچنان به عنوان یک ابر گازی چشمگیرِ در حال انبساط باقی مانده که در طول طیف الکترومغناطیسی در حال گسترش است. اکنون تصور می‌شود که این تپ اختر از انفجار ابرنواختر بقا پیدا کرده است، زیرا از ماده‌ای فوق‌العاده چگال و فشرده، تشکیل شده است.

سحابی خرچنگ ده سال نوری وسعت دارد. دقیقا در مرکز سحابی یک تپ اختر قرار دارد: یک ستاره نوترونی به سنگینی خورشید اما به اندازه یک شهر کوچک. تپ اختر خرچنگ ثانیه‌ای سی بار به دور خود می‌چرخد. شواهد نشان می‌دهد که سحابی خرچنگ با سرعتی حدود ۱۰۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه منبسط می‌شود. انتظار می‌رود که این سحابی ٬درچند هزار سال آینده٬ به تدریج در تمام طول موج‌ها کم فروغ‌تر شده و سرانجام ناپدید گردد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.