بیگ بنگ: هلیکوپتر نبوغ رفته رفته به روز ماموریت و پرواز در جو مریخ نزدیک می‌شود. در تازه‌ترین خبر از سیاره سرخ،  بست‌های نگه‌دارنده‌ی پایه‌های هلیکوپتر نبوغ در زیر مریخ‌نورد استقامت باز شد تا نبوغ آماده‌ی رهاسازی و پرواز در مریخ شود.

yZAAzBVAQacTRWsPPدر سال 1903 اولین هواپیما توسط برادران رایت ساخته شد. حالا پس از گذشت 118 سال برای اولین‌بار یک بالگرد قصد دارد در یک سیاره به غیر از زمین پرواز کند. جالب است بدانید هلیکوپتر نبوغ بخشی از تاریخ هواپیمایی را با خود حمل می‌کند؛ پارچه‌ای کوچک که یک بار بال هواپیمای Flyer برادران رایت بوده، زیر بالگرد قرار گرفته است.

caeacadeedabdebbc.jpg xناسا سعی دارد بالگرد مریخی “نبوغ” را در تاریخ هشت آوریل( ۱۹ فروردین) یا پس از آن به پرواز در آورد. مریخ‌نورد “استقامت”، بالگرد “نبوغ” را در ناحیه‌ای واقع در دهانه “جیزرو” مریخ مستقر خواهد کرد که به خاطر مسطح بودن آن انتخاب شده است.

بال‌های “نبوغ” با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند تا پرواز در جو نازک مریخ را امکان‌پذیر کنند. جو مریخ از ۹۵.۳۲ درصد دی اکسید کربن، ۲.۷ درصد نیتروژن، ۱.۶ درصد آرگون و ۰.۴ درصد اکسیژن، مونوکسید کربن و دیگر گازها تشکیل شده‌ است. در حالی که مریخ‌نورد “استقامت” مملو از ابزار علمی است، بالگرد “نبوغ” به عنوان یک آزمایش جداگانه و خودمختار طراحی شده است.

از آنجا که مریخ برای مخابره رادیویی بی‌نقص بسیار دور است، کنترل کننده‌های پرواز “نبوغ” در ناسا نمی‌توانند آن را در حالی که در مریخ در حالت پرواز است، کنترل کنند. این بدان معناست که دستورات مربوط به دستورالعمل‌های پروازی از قبل به آن ارسال می‌شود و تیم عملیات باید همانند فرود “استقامت” یک بار دیگر “هفت دقیقه وحشت” را تا دریافت گزارش از پرواز “نبوغ” تجربه کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com , Ingenuity helicopter

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.