بیگ بنگ: هلیکوپتر «نبوغ» با انجام پنجمین پرواز موفقیت‌آمیز خود بر فراز مریخ، توانست نخستین پرواز یک طرفه‌ خود را کامل کند و اکنون در یک میدان هوایی جدید در این سیاره قرار دارد.

pia ingenuitys successful fifth flightبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، پرواز نبوغ به سمت میدان هوایی جدید در دهانه‌  «جیزرو» در مریخ روز گذشته (هفتم می – ۱۷ اردیبهشت) ساعت ۱۵ و ۲۶ دقیقه به وقت منطقه‌ زمانی شرقی آغاز شد و این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی با دستیابی به ارتفاع ۵ متر توانست ۱۲۹ متر را در همان مسیری که هفته‌ گذشته پرواز چهارم را انجام داده بود به سمت جنوب بپیماید.

اما برخلاف پرواز ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) و سه پرواز ابتدایی دیگر، پرواز پنجم بدون بازگشت به نقطه‌ اول انجام شد. علاوه بر این نبوغ پس از رسیدن به میدان هوایی جدید، تا ارتفاع ۱۰ متری در مریخ پرواز کرد، چند عکس گرفت و سپس در مکان تازه فرود آمد تا این پرواز ۱۰۸ ثانیه‌ای را با موفقیت کامل کند.

همچنین مریخ‌نورد استقامت صدای پره‌های “نبوغ” که به سرعت در حال گردش بودند را در طول چهارمین پرواز این بالگرد ثبت کرد. استقامت به سختی صدای بالگرد نبوغ را می‌شوند، زیرا جو مریخ صدا را از بین می‌برد و محققان خوش‌شانس بودند که از چنین فاصله‌ای توانستند این کار را انجام دهند. صدای بالگرد نبوغ آن قدری که در فایل صوتی شنیده می‌شود زیاد نیست، ‌گروه محققان صدای پره‌های آن را از سایر فرکانس‌های صوت جدا کردند تا راحت‌تر بتوان آن را شنید.

piaقرار بود مأموریت بالگرد نبوغ پس ۳۰ روز و انجام حداکثر پنج پرواز به پایان برسد، اما عملکرد بسیار خوب آن باعث شد تا ناسا مأموریت آن را برای فاز «نمایش عملیات» تمدید کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.