بیگ بنگ: یک سرشماری کیهانی از اجرام شناخته شده در نزدیکی خورشید ما نشان داد که 540 ستاره و سیاره در نزدیکی ما وجود دارد.

may local starsبه گزارش بیگ بنگ، با استفاده از پایگاه‌های موجود از اجرام و همچنین داده‌های بدست آمده از تلسکوپ فضایی گایا آژانس فضایی اروپا که میلیاردها ستاره را در کهکشان ما نقشه‌برداری کرده، “سلین ریلی” در موسسه UTINAM در فرانسه و همکارانش تمام دانش مربوط به شناسایی اجرام در فاصله‌ی 10 پارسک یا 33 سال نوری از خورشید را جمع‌آوری کردند.

در حالی که بررسی‌های قبلی ستارگان در این منطقه را شمارش کرده بودند، هیچ سرشماری کاملی از اجرام شناخته‌ شدۀ دیگر در این منطقه انجام نشده بود. این اجرام عبارتند از سیارات، ستارگان و کوتوله‌های قهوه‌ای که ستارگانِ نارسی هستند که هرگز به اندازه‌ای بزرگ نشدند که همجوشی هسته‌ای را در هسته‌شان مشتعل کنند.

مجموع شمارش 540 اجرام شناخته شده را نشان می‌دهد که شامل خورشید و هشت سیاره‌ی منظومه شمسی نمی‌باشد. این عدد شامل 375 ستاره، 88 کوتوله‌ی قهوه‌ای و 77 سیاره فراخورشیدی است. این تیم در مقاله‌ای عنوان کردند: «این فهرست با توجه به دانش کنونی‌مان، بسیار جامع است.»

از میان ستارگان در این سرشماری، 249 مورد کوتوله‌ی سرخ کوچک هستند، مثل پروکسیما قنطورس، نزدیکترین همسایه‌ی ما در فاصله‌ی 4.2 سال نوری. همچنین 21 کوتوله‌ی سفید (هسته‌ی متراکمِ بجا مانده از ستارگان مرده)، 18 ستاره نوع جی مثل خورشید ما و 2 سامانه‌ی ستاره‌ای، هر یک حاوی پنج ستاره، وجود دارد.

در حالی که تعداد ستارگان نسبتاً درست به نظر می‌رسد، ممکن است ده‌ها کوتوله‌ی قهوه‌ای بیشتر نیز وجود داشته باشد که بخاطر کم نور بودن قابل‌شناسایی نباشند. و تعداد سیارات یک رقم ابتدایی را نشان می‌دهد – روش‌های ما برای یافتن سیارات تاکنون بسیار محدود است، اما بیشتر ستاره‌ها باید حداقل چند سیاره در مدار خود داشته باشند.

نقشه‌برداری اجرام در فاصله‌ی 10 پارسک کار مفیدی است، زیرا می‌تواند معیاری برای نسبت مشابه اجرام در بقیه‌ی کهکشان‌ها فراهم کند. “ریلی” گفت: «این یک نمونه‌ی طلایی برای مشاهدات بیشتر است». جزئیات بیشتر این پژوهش در سایت arxiv.org منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: newscientist.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.