بیگ بنگ: ورنر هایزنبرگ، یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدان‌های قرن بیستم، در این کتاب تحول دیدگاه فیزیک مدرن نسبت به طبیعت را روایت می‌کند، از علیت و تفکر فلسفی می‌گوید، مفهوم طبیعت را در تاریخ علم پی می‌گیرد و به آراء پیشگامان فیزیک مدرن می‌پردازد. او معتقد است که فیزیک مدرن با کشفیات کپلر و گالیله و نیوتن تولد یافت؛ کشفیاتی که مؤلفهٔ بنیادی‌شان قطع رابطه با تصویر قرون وسطایی از طبیعت بود.

fadadeceaeنام اصلی: The Physicists Conception of Nature
نوشته: ورنر هایزنبرگ
ترجمه: مزدا موحد
ناشر: فرهنگ نشر نو
موضوع: علم و فلسفه
چاپ اول: 1400
تعداد صفحه: 168

دانلود خلاصه کتاب

نکتهٔ بسیار مهم دیگری که هایزنبرگ بر آن تأکید دارد اهمیت آگاهی از فرهنگ کلاسیک و مطالعهٔ فلسفه و تاریخ اندیشهٔ غربی در آموزش دانشمندانی ا‌ست که فقط متخصص نیستند و می‌خواهند تبعات عملی و نظری کار خود را در بستر مجموعهٔ گستردهٔ فعالیت‌های بشری بسنجند.

گفته‌اند که دیدگاه انسان معاصر به طبیعت آنقدر نسبت به گذشته دگرگون شده است که تمامی روابط ما با طبیعت، حتی روابط هنرمندان با آن، باید بر اصول جدیدی استوار شود. در قرون پیشین، فلسفه طبیعی جمع و جوری دیدگاه‌های انسان را بیان می‌کرد، اما امروزه نظرگاه انسان عمدتا با علوم جدید و فناوری نوین معین می‌شود. به همین دلیل بررسی مفهوم طبیعت در علم معاصر و به خصوص در فیزیک معاصر، نه تنها برای محققان علم، بلکه برای همه مهم است. دگرگونی های بنیادین دانش‌های نوین را باید نشانۀ تغییر در نحوۀ زیست خود بدانیم و همین بر تمامی جنبه‌های زندگی ما اثر دارد. این نکته سبب می‌شود حتی کسانی که می‌کوشند جوهر طبیعت را با کمک فلسفه یا خلاقیت درک کنند، دگرگونی‌های دیدگاه دانشمندان را در مورد طبیعت در نظر بگیرند؛ تغییراتی که در چند دهۀ اخیر روی داده است. جزئیات بیشتر را در این کتاب جذاب مطالعه کنید:

فهرست مطالب:

1- مفهوم طبیعت در فیزیک معاصر
2- فیزیک اتمی و قانون علیت
3-آموزش کلاسیک، علم و غرب
4- آغاز علم نوین
5- ریشه‌های جهان‌بینی مکانیکی و ماتریالیستی
6- بحران مفهوم مکانیکی- ماتریالیستی

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.