بیگ بنگ: در این تصوير توده اي عظيم و به هم پيچيده از گاز و غبار كيهاني مشاهده می شود كه زايشگاهي براي ستارگان سحابي  2264 NGC و مخروطی بشمار می رود.

Cone Nebulaتصویری از سحابی 2264 NGC را مشاهده می کنید ( تصویر راست )، با زوم در قسمت پایین سحابی ستون گازی وارد سحابی مخروطی می شویم که بیش از 2.5 سال نوری گستردگی دارد. ( تصویر چپ )

در  منطقه سحابي 2264 NGC، سحابی نشری قرمز رنگ برانگیخته از نور پرانرژی ستارگان تازه متولد شده اند که ، با غبار تاریک میان ستاره ای ترکیب شده اند. غبارهای تاریک هم که به ستارگان داغ و جوان نزدیکند، نور آن ها را بازتابانده و به سحابی های بازتابی آبی تبدیل شده اند. سحابي مخروطي كه در صورت فلكي تك شاخ قرار دارد براي نخستين بار به وسيله ويليام هوشل در 26 دسامبر سال 1785 ميلادي كشف شد. اين سحابي كه با نام علمي 2264 NGC شناخته می شود در فاصله 2700 سال نوري از زمين واقع شده است. سحابي مخروطي بخشي از غبارهاي اطراف خوشه درخت كريسمس را نيز تشكيل مي دهد. قسمتي از گازهای این سحابی که در تصویر سمت چپ مشخص شده است، بیش از 2.5 سال نوري گستردگی دارد.

Space-The-Cone-Nebula-Desktop-Wallpaperتصویری از سحابی مخروطی که تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسانده است.

سحابي از هيدروژن هاي مولكولي سرد و گرم غباري شكل تشكيل شده كه تصوير آن به وسيله تلسكوپ فضايي هابل به ثبت رسیده است. در اطراف سحابي 2264 NGC، خوشه درخت كريسمس، خوشه برفي و سحابي پوست روباه و سحابی مخروطی ديده مي شوند. تمامي اين سحابي ها در صورت فلكي تك شاخ قرار دارند، كه به شكل غباري كيهاني است و زايشگاهي براي ستارگان جوان محسوب مي شود. اين سحابي نوري قرمز رنگ دارد كه ناشي از پرتو افشاني نور پرانرژي ستارگان تازه متولد شده است و در كنار خود ابرهاي تيره اي دارد.

مطالعه بیشتر در : Cone Nebula , NGC 2264

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.