اتاکارینا: ستاره محکوم به مرگ

0
179

بیگ بنگ: اتا کارینا قرار است منفجر شود. اما هیچکس زمان دقیق آن را نمی‌داند – شاید سال آینده و شاید میلیون‌ها سال بعد این اتفاق رخ دهد. جرم اتا کارینا – حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از جرم خورشید – آن را به داوطلب خوبی برای یک ابرنواختر کاملأ پف کرده تبدیل کرده است.

EtaCarinae HubbleSchmidtسوابق تاریخی نشان می دهد که حدود ۱۷۰ سال پیش، اتا کارینا یک انفجار غیرعادی را تحمل کرد که به یکی از درخشان‌ترین ستارگان در آسمان نیمکرۀ جنوبی زمین، تبدیل شد. اتا کارینا در سحابی سوراخ کلید تنها ستاره‌ای است که در حال حاضر نور لیزر طبیعی را از خود ساطع می کند. این عکس برجسته جزئیات این سحابی غیرعادی در اطراف ِ این ستاره سرکش را نشان می دهد. انعکاس نور ناشی از تلسکوپ بصورت رشته‌هایی چند رنگ و درخشان از مرکز اتا کارینا به چشم می خورند. دو لوب متمایز سحابی آدمک (کوتوله) در یک منطقۀ مرکزی داغ واقع شده‌اند، در حالیکه رشته‌های تابشی عجیب به رنگ قرمز در سمت راست تصویر دیده می شوند. این لوب‌ها مملو از خطوط گاز و غبار هستند که نور آبی و فرابنفشِ ساطح شده در نزدیکی مرکز را جذب می کنند. هر چند، هنوز هیچ توضیحی برای علت این رشته‌ها وجود ندارد.