جسم هوگ: یک کهکشان حلقه‌ای عجیب

1
741

بیگ بنگ: آیا این یک کهکشان است یا دو کهکشان؟ این سوال در سال ۱۹۵۰ هنگامی مطرح شد که اخترشناس آرتور هوگ در حال مطالعۀ این شی غیرمعمول بود. خارج ِ این حلقه تحت سلطۀ ستاره‌های آبی روشن است، در حالیکه در نزدیکی مرکز توپی از ستارگان قرمز رنگ وجود دارد که احتمالا خیلی قدیمی‌تر هستند.

Hoag HubbleBlancoبین این دو، شکافی وجود دارد که کاملا تاریک به نظر می‌رسد. این مسئله که «جسم هوک» و حلقۀ ستارگان و گاز آن چگونه تشکیل شده، هنوز یک راز است. اما فرضیات پیدایش شامل برخورد یک کهکشان در میلیاردها سال پیش و اثر گرانشی یک نوار مرکزی است که بتازگی ناپدید شده‌ است. این عکس برجسته توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده و اخیرا با استفاده از یک الگوریتم نویززدایی ِ هوشمند مصنوعی مجددا پردازش شده است. مشاهدات در طول موج رادیویی نشان می‌دهد که جسم هوگ در میلیاردها سال پیش با یک کهکشان کوچکتر ادغام نشده است. این شی فضایی حدود ۱۰۰ هزار سال نوری گستردگی دارد و در فاصلۀ تقریبی ۶۰۰ میلیون سال نوری از ما، به سمت صورت‌فلکی مار واقع شده است. به طور شانسی در این تصویر در موقعیت ساعت ۷ و فاصلۀ خالی بین کهکشان و حلقۀ ستارگان یک کهکشان مارپیچی دیده می‌شود که در فاصله دورتری از جسم هوگ قرار دارد.

یک دیدگاه