نگاه به ابرهای رنگین کیهانی

0
743

بیگ بنگ: ابرهای رنگارنگ در پیرامون سامانه ستاره‌ای رو ماراَفسای شامل یکی از نزدیکترین مناطق تشکیل ستاره هستند. رو ماراَفسای به خودی خود یک سامانه ستاره‌ای دوتایی است که در سحابی بازتابی آبی رنگ درست در سمت چپ تصویر قابل رویت است.

RhoOphWide Cogoاین سامانه ستاره‌ای که فقط ۴۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد به دلیل محیط چند رنگی که دارد متمایز شده است و شامل سحابی نشری قرمز و تعداد بیشماری خطوط غباری به رنگ قهوه‌ای روشن و تیره است. در نزدیکی سمت چپ پایینِ سامانه ابر مولکولی رو ماراَفسای، ستاره زرد آنتارس قرار دارد، در حالیکه یک خوشه ستاره‌ای کروی به نام M4 درست در سمت راست آنتارس دیده می شود. در نزدیکی بالای تصویر، IC 4592 واقع شده که سحابی سر اسب آبی رنگ می باشد. درخشش آبی که چشمان سر اسب آبی – و ستارگان دیگر در اطراف تصویر – را احاطه کرده در واقع یک سحابی بازتابی متشکل از غبار میباشد. در سمت راست این عکس یک سحابی بازتابی زاویه‌دار هندسی به نام شارپلس ۱ قرار دارد. در اینجا، ستارۀ درخشان در نزدیکی گرداب ستاره، نور سحابی بازتابی پیرامون را به وجود می آورد. اگرچه بیشتر این ویژگی‌ها توسط یک تلسکوپ کوچک در جهت صور فلکی مارافسای، عقرب و قوس قابل مشاهده‌اند، تنها راه برای مشاهدۀ جزئیات مارپیچ‌های غباری، استفاده از یک دوربین با نوردهی طولانی مدت است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod