بیگ بنگ: در هنگام ترک مدار قمری در فوریۀ سال 1971، خدمۀ آپولو 14 شاهدِ بالا آمدن زمین از درون ماژول فرماندهی بودند. در این نمای شگفت‌انگیز هلالِ زمین که با نور خورشید روشن شده بر فراز افق قمری دیده می‌شود، البته این نما در پیش زمینه مملو از دهانه‌های برخوردی ماه است.

AS vwmktwtrJerryخدمه در حین حرکت به دور ماه می‌توانستند بالا آمده (طلوع) و پایین رفتن(غروب) زمین را نظاره کنند، اما در این نما زمین در آسمان بر فراز پایگاه فرا مائورو (محل فرود آپولو 14 بر روی سطح ماه) دیده می‌شود. بررسی نمونه سنگ‌ 9 کیلویی “بیگ برتا”(Big Bertha) که از مأموریت آپولو 14 به زمین آورده شد، نشان داد که حاوی بخشی از یک شهاب سنگ، متعلق به سیارۀ زمین است.

ca NID Big Bertha online
سنگ “بیگ برتا” که از ماه به زمین آورده شد

در ۳۱ ژانویه ۱۹۷۱ آپولو ۱۴ با سه سرنشین به نام‌های آلن شپارد، استوارت اروسا و ادگار میچل راهی فضا گردید. شپارد و میچل توسط ماه نشین در ماه فرود آمده، طی دو راهپیمایی به مدت تقریبی ۹ ساعت بر سطح این کره به تحقیق پرداختند. پس از اتمام مأموریت و برداشتن ۴۴ کیلوگرم نمونه از خاک و سنگ، فضانوردان ماه را ترک گفته، به زمین برگشتند. آپولو ۱۴ با سه سرنشین خود روز ۹ فوریه در اقیانوس آرام فرود آمد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.