بیگ بنگ: تا چه فاصله‌ای را می‌توانید ببینید؟ کهکشان آندرومدا که ۲.۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد، دورترین چیزی است که می‌توان با چشم غیرمسلح مشاهده کرد.

AndromedaGalaxy SingleShotMina netدر این نمای زیبا کهکشان آندرومدا(M31) را بر فراز یک معدن قدیمی در جنوب پرتغال مشاهده می‌کنیم، وسعت این کهکشان از نظر ناظر زمینی به اندازۀ ۴ ماه کامل است و در جایی به دور از آلودگی نوری می‌توان به راحتی آن را مشاهده کرد. اجرام آسمان شب مثل ستارگان، خوشه‌ها و سحابی‌ها معمولا صدها تا هزاران سال نوری با ما فاصله دارند و همگی درون کهکشان راه شیری جای دارند اما این کهکشان خیلی دورتر از کهکشان راه شیری قرار دارد.

این عکس در یک بار نوردهی از آسمان گرفته شد، بنابراین پیش زمینه به دلیل حرکت دوربین کمی محو شده اما کهکشان آندرومدا بخوبی دیده می‌شود. منطقه مرکزی درخشان‌ترِ این کهکشان معمولا با چشم غیرمسلح قابل رویت است، ولی در این نما بازوهای مارپیچی گسترده و بخش‌های بیرونی کم نورتر نیز قابل مشاهده هستند. طی پنج میلیارد سال یا بیشتر، ستارگان آندرومدا می‌توانند کل آسمان شب زمین را بپوشانند، زیرا کهکشان آندرومدا با کهکشان راه شیری ادغام خواهد شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه