بیگ بنگ: این سنگ بزرگ چرا در این دشت عجیب قرار دارد؟ یکی از غیرعادی‌ترین مکان‌ها بر روی کرۀ زمین درون “دره مرگ” در کالیفرنیای آمریکا میباشد. یک بستر رودخانۀ خشک شده به نام “ریسترک پلایا” وجود دارد که کاملا مسطح است و سنگ‌های بسیار بزرگی نیز در آنجا وجود دارد که متحرک هستند.

SailingStone Burkeیک عکاس نجومی در آوریل ۲۰۱۹ در زیر یک آسمان تاریک مملو از ستاره، از یک سنگ تنها و کمان راه شیری عکسبرداری کرد. اما به جز عجایب آسمان، در روی زمین نیز عجایبی وجود دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد مسطح بودن و بافت ِ بستر رودخانه‌ خشک “ریسترک” حیرت‌آور است. در اثر جریان گل آلود، خشک شدن ِ این جریان و ترک خوردگی پس از بارش سنگین باران رویدادهایی رخ می‌دهد که سنگ‌ها حرکت کرده و به مرکز این سطح هموار راه می‌یابند. بطور دقیق‌تر به نظر می‌رسد در زمستان، لایه‌های نازک یخی در زیر سنگ‌ها بستری لغزنده را ایجاد کرده و وقتی نور خورشید یخ‌ها را ذوب می‌کند، باد به راحتی سنگ‌ها را در سراسر ِ این بستر رودخانۀ هموار حرکت می‌دهد و چنین ردی از آنها بجا می‌گذارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. بابت زحمات و تلاش تون در جهت گسترش علم و مخصوصا شناخت هستی نهایت تشکر و سپاس رو دارم.امیدوارم همیشه مطالبتون ادامه دار باشه. شاد و موفق باشید