بیگ بنگ: چه اتفاقی می‌افتد اگر به راهتان به سوی شمال ادامه دهید؟ جهت شمال بر روی کرۀ زمین، جایی بر روی افق در زیر قطب چرخش ِ شمالی زمین – که در اطراف آن ستارگان ِ دیگر به آهستگی چرخش می‌کنند – یکسان باقی می‌ماند.

PathNorth Konangاین قطب چرخش شمالی هرگز از مکان ِ ثابتش در آسمان حرکت نمی‌کند – چه شب چه روز – و ارتفاع آن همیشه مطابق با عرض جغرافیایی شماست. هرچه بیشتر به سمت ِ شمال بروید، قطب چرخش شمالی بالاتر به نظر می‌رسد. در نهایت، اگر بتوانید به قطب ِ شمال زمین برسید، ستارگان به دور یک نقطه مستقیما در بالای سرتان گردش خواهند کرد. در این تصویر یک رد ستاره‌ای چهار ساعته را می‌بینید که بصورت دایره‌‌های هم مرکز دیده می‌شوند.

ستارۀ درخشان در نزدیکی قطب شمال ِ آسمان “ستارۀ قطبی یا پولاریس” است. این مسیر درخشان توسط نور هدلامپ یک عکاس نجومی، زمانی که هفته پیش مسیر زیگزاگ در “لور ساکسونی آلمان” را طی می‌کرد، ایجاد شده است. سایۀ خود عکاس نیز در چند زمان در این مسیر افتاده است. در واقع، زمین دارای دو قطب چرخش است و اگر از زیر خط استوا شروع به حرکت کرده بودید و به سمت جنوب می‌رفتید نیز دقیقا همین اتفاق می‌افتاد‌.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.