بیگ بنگ: خوشۀ ستاره‌ای کروی به نام اُمگا قنطورس که NGC 5139 نیز نامیده می شود 15 هزار سال نوری با زمین فاصله دارد. این خوشه حدود 10 میلیون ستاره دارد که خیلی قدیمی‌تر از خورشید ما هستند، همچنین گستردگی این توپ ستاره‌ای به اندازۀ 150 سال نوری است.

OmegaCentauriMillerWalkerاین خوشه بزرگترین و درخشان‌ترین خوشه از میان 200 خوشه کرویِ شناخته شده است که در هالۀ کهکشان راه شیری وجود دارند. اگرچه بیشتر خوشه‌های ستاره‌ای شامل ستاره‌های با همین سن و ترکیب‌بندی هستند، امگا قنطورس پرانرژی می تواند حضور جمعیت‌های ستاره‌ای مختلف با انتشار گازها و مواد شیمیایی فراوان را نشان دهد. در حقیقت، امگا قنطورس ممکن است هستۀ باقی مانده یک کهکشان کوچکِ در حال ادغام با کهکشان راه شیری باشد.

طبق یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو انجام شده، بعید است که امگا قنطورس دارای سیارات قابل سکونت باشد. در حالی که خورشیدِ ما ۴٫۲۲ سال نوری از نزدیک‌ترین ستاره مجاور خود فاصله دارد، میانگین فاصله بین ستاره‌ها در هستۀ امگا قنطورس ۰٫۱۶ سال نوری است، بدین معنی که هر یک میلیون سال یک بار با ستاره‌های مجاور خود برخورد می‌کنند و این نکته شرایط نابسامانی را برای شکل‌گیری حیات در این مناطق ایجاد می کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.