بیگ بنگ: با هر نفسی که می‌کشید میلیون‌ها ذرۀ جامد یا مایع ریز را وارد شش‌های خود کرده‌اید. این ذرات که همه جا وجود دارند به ذرات “هواپخش” (aerosol) معروف هستند. در این تصویر فقط یک روز از پخش شدن ذرات هواپخش را در سیارۀ زمین می‌بینید.

atmosphere geo eqاین تصویر وضعیت توریغ هواپخش در جو سیارۀ زمین در 23 آگوست سال 2018، را نشان می‌دهد. مدل پردازش رو به جلوی سیستم مشاهدۀ زمین گودارد(GEOS FP) به ترکیبی از داده‌های ماهواره‌ای مشاهده‌گرِ زمین و داده‌های زمینی تکیه می‌کند تا وجود انواع مختلف هواپخش‌ها (ذرات کوچک جامد و قطرات مایع) را در حین چرخششان به دور کل سیاره محاسبه کند. این مدل در این تصویر ذرات کربن سیاه را به رنگ قرمز نشان می‌دهد، که متعلق به فرآیندهای احتراق مثل دود ناشی از آتش‌سوزی در ایالات متحده و کانادا است.

هواپخش‌های نمک‌های دریایی به رنگ آبی می‌باشند و در بالای گردبادهای تهدیدآمیز در نزدیکی کره جنوبی و ژاپن و طوفان‌های نزدیک هاوایی پیچ و تاب می‌خورند. گرد و غبار که به رنگ بنفش نشان داده شده، بر فراز صحراهای آفریقایی و آسیایی در حال وزیدن هستند. “نور چراغ‌های شب” در شهرها نیز بر اساس داده‌های تصویر ماهواره‌ای زمین در شب، بدست آمده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.