بیگ بنگ: چرا فوبوس اینقدر تاریک است؟ فوبوس، بزرگترین و داخلی‌ترین قمر از میان دو قمر مریخ، در واقع تاریک‌ترین قمر در کل منظومه شمسی است. مدار و رنگ غیرمعمول آن نشان می‌دهد که ممکن است یک سیارک اسیر باشد که از مخلوطی از یخ و سنگ تاریک تشکیل شده است.

phoboslimb marsexpressاین تصویر برجسته از فوبوس در نزدیکی سیارۀ مریخ در سال 2010 توسط فضاپیمای رباتیک مارس اکسپرس ثبت شده که در حال چرخش به دور مریخ است. فوبوس یک قمر به شدت دهانه‌دار و بی‌ثمر است و بزرگترین دهانۀ آن در سمت دور واقع شده است. از طریق چنین تصاویری مشخص شده که فوبوس شاید با یک متر گرد و غبار پوشیده شده باشد. فوبوس آنقدر سریع به دور مریخ می‌چرخد که به نظر می‌رسد از بعضی جاها روزانه دو بار طلوع و غروب می‌کند، اما از جاهای دیگر اصلاً قابل مشاهده نیست. مدار فوبوس به دور مریخ به طور مداوم در حال تغییر و نزدیک شدن به سیاره است. این قمر کوچک احتمالاً در حدود 50 میلیون سال آینده با برخورد به سطح مریخ از بین خواهد رفت و مریخ نیز همچون زحل می‌تواند، حلقه‌دار شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام خانوم الله وردی چقدر احتمال داره که د طی 50 میلیون سال آینده به همون نسبت که فوبوس به مریخ نزدیک میشه دیموس هم به مریخ نزدیک بشه ؟
    با تشکر از مقاله ی شما .