آیا انفجار رادیویی سیاهچاله‌ها میتواند ساختار کیهان را فاش کند؟

0
91

بیگ بنگ: اگر تشعشعات رادیویی مرموز از فضا، نشانه‌هایی‌ از سیاهچاله‌های در حال انفجار باشند، ما منبع کوانتومی ِ گرانش را برای اولین بار خواهیم دید.

mg22930540.600-1_800به گزارش بیگ بنگ، در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۲، تشعشع شدیدی از امواج رادیویی بر فراز آسمان جزیره ی کارائیب در پورتوریکو دیده شد. این انفجار رادیویی مانند آتش‌بازی‌های تماشایی، قابل رویت برای چشم انسان نبود، بلکه سیگنال رادیویی حاصل از این انفجار توسط دیش ۳۰۵ متری رصدخانه ی آرسیبو که در ارتفاعات پوشیده از جنگل این جزیره‌ کار گذاشته شده بود، دریافت شده است.

ستاره شناسان رادیویی مدتی است که منتظر یکی‌ از این انفجارات رادیویی هستند: یک انفجار رادیویی سریع. از آنجایی که این انفجار فقط چند هزارم ثانیه طول میکشد، ستاره شناسان معتقدند که این امواج از عمق فضا آمده و بسیار عجیب هستند. انفجار رادیویی رصد شده از تلسکوپ آرسیبو، یازدهمین انفجار شناسایی شده از این قبیل تشعشعات رادیویی بوده است. البته این احتمال وجود داشت که همه ی امواج رادیویی دریافت شده قبلی توسط یک تلسکوپ رادیویی در استرالیا، به دلیل مشکلات فنی‌ بوده، اما این طور نبوده است.

648794main_PIA15625_fullبا این حال، پالس‌های رادیویی دریافتی اخیر، مرموز و سوال برانگیز هستند. بعضی‌ اعتقاد دارند که این تشعشعات از ستاره‌های سوپر متراکم یا سیاهچاله‌های همدم آنها نشأت می‌گیرند. بعضی‌ هم نظریه ی بیگانگان را ارائه داده اند و معتقدند که این سیگنال‌ها از طرف موجودات بیگانۀ فضایی به هدف جلب توجه ما و اعلام حضورشان ارسال شده است.

طبق آخرین نظریه راجع به این موضوع، این سیگنال‌ها از سیاهچاله‌ها سرچشمه گرفته و رفتاری کاملا متفاوت و جدید دارند. اگر اینطور باشد، درک ما از این اجرام کیهانی مرموز تغییر خواهد کرد و آغازی برای آشتی‌ دادن دو نظریه ناسازگار نسبیت و کوانتوم در جهان ِ فیزیک خواهد بود. “هال هگرد”، نظریه پرداز کالج برد در ردا هوک گفته است که ما برای اثبات این نظریه بسیار هیجان زده هستیم.

برگردان: سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist.com