بیگ بنگ: منجمان رصدخانه فضایی اروپا با استفاده از آرایۀ تلسکوپی “آلما” واقع در بیابان آتاکاما یکی از بزرگترین ستارگان کیهان موسوم به بتلگئوس یا آلفا شکارچی را رصد کردند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی رصدخانه فضایی اروپا این اولین بار است که آرایۀ تلکسوپی”آلما”(ALMA) سطح این ستاره غول‌پیکر را رصد می‌کند. این ستاره حدود هشت میلیون سال عمر دارد و در دسته‌بندی‌های ستارگان در رده غول‌های سرخ قرار می‌گیرد. ابعاد این ستاره در حدود 1400 برابر خورشید است و احتمالا در آینده نزدیک با وقوع یک انفجار عظیم به یک ابرنواختر تبدیل خواهد شد.

ستاره آلفا شکارچی در فاصله 600 سال نوری از صورت فلکی شکارچی قرار دارد و میزان فعالیت‌ آن به حدی است که ابر گازی متصاعد شده از آن تقریبا هم‌اندازه با منظومه شمسی است. نکته جالب توجه در رابطه با این ستاره این است که طبق بررسی‌های تیم رصدکننده، این ستاره ممکن است یک ستاره همسایه خود را بلعیده باشد. پیش‌بینی می‌شود سرعت گردش ستاره بلعیده‌ شده بیشتر از آلفا شکارچی باشد و به همین دلیل پس از بلعیدن ستاره کوچکتر، سرعت چرخش این غول سرخ به دور خودش شدیدا افزایش پیدا کرده است.

طبق بررسی‌ها این ستاره با سرعت 54 هزار کیلومتر بر ساعت در حال چرخش به دور خود است که این عدد حدود 150 برابر تمام ستاره‌های شناخته شده است. تخمین‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که ستاره بلعیده شده هم‌اندازه خورشید بوده است. این ستاره در فاصله 640 سال نوری از خورشید قرار گرفته است و زمان بلعیدن ستاره کوچکتر توسط آن حدود 100 هزار سال قبل برآورد شده است.

ستاره آلفا شکارچی به قدری بزرگ است که اگر به جای خورشید در مرکز منظومه خورشیدی قرار گیرد، تا نزدیک مدار سیارک‌ها یعنی حدفاصل بین مریخ و مشتری را اشغال می‌کند. این ستاره پس از خورشید دومین قطر ظاهری بزرگ را دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طول عمر آن ممکن است تا حدود ۵۰ هزار سال دیگر ادامه یابد. در صورت انفجار، این ستاره از دیدگاه زمینیان به قدر(روشنایی) ۲۵۰ بار روشن‌تر از سیاره ناهید و 2500 بار درخشان‌تر از ستاره شباهنگ خواهد بود. به عبارتی روشنی آن پس از انفجار قابل مقایسه با ماه کامل است. در حال حاضر این ستاره نهمین جسم پرنور در آسمان است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk