بیگ بنگ: مرحله دوم و سوم تراز آینه جیمز وب با موفقیت انجام شد. با اتمام این مراحل 18 عکس ثبت شده از ستاره، روی هم قرار گرفت و یک تصویر واحد واضح بدست آمد.

PostGlobalAlignment

به گزارش بیگ بنگ، تیم تلسکوپ جیمز وب تاکنون سه مرحله از مجموع هفت مرحله‌ی تراز آینه را تکمیل کرده‌ است. محققان ناسا در چند روز گذشته با حرکت ۱۸ آینه جیمز وب توانستند هر یک از ۱۸ نقطه نور ستاره را که توسط ۱۸ بخش آینه منعکس شده بود، را اصلاح کنند و یک عکس واحد از این ستاره بدست بیاورند.

در مرحله اول تصویر ثبت شده از تک ستاره‌ای که این تلسکوپ رصد کرد به شکل یک شش ضلعی متشکل از ۱۸ تصویر مجزا چیده شد. در مرحله دوم هرگونه خطا در محل قرارگیری ۱۸ بخش آینه تصحیح شد و نحوۀ قرارگیری آینه ثانویه نیز تنظیم شد. در تصویر پایین، مشاهده می‌کنید که چگونه هر یک از آن ۱۸ نقطه برای تولید یک تصویر یکپارچه از ستاره روی هم قرار گرفتند.

PostImageStacking

در مرحله سوم که “image stacking” نام دارد، ۱۸ عکس ثبت شده از ستاره، روی هم قرار گرفت و یک تصویر واحد و واضح ایجاد شد.  مرحله بعدی تنظیم دقیق نور ستاره، برای وضوح بیشتر آن است.

آینه‌ها به‌منظور دریافت تصاویر شفاف از کیهان باید در گام‌هایی به اندازه یک‌پنج‌هزارم موی انسان تراز شوند. حرکت هر کدام از بخش‌های آینه در مکان صحیح با این دقت شگفت‌انگیز، زمان‌بر خواهد بود.

باید یادآوری کرد که تصاویر گرفته‌شده در طول فرآیند هم‌ترازی، هدف مهندسی دارند و از نظر بصری قابل توجه نیستند. همترازی اولیه حدود سه تا چهار ماه می‌کشد و پس از آن جیمز وب آمادۀ رصد کیهان خواهد بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام میشه بگید قدر ظاهری یا قدر مطلق اجرام آسمانی رو چگونه بدست میاورند؟☀️🌌