درخشش کهکشان M94

0
125

بیگ بنگ: چرا مرکز کهکشان M94 چنین درخشان است؟ کهکشان مارپیچی M94 حلقه ای از ستارگان تازه شکل گرفته را در خود جای داده که علاوه بر اینکه به آن ظاهری عجیب و جالب بخشیده، باعث شده تا درخششی درونی نیز داشته باشد.

اعتبار عکس و کپی رایت: Leonardo Orazi

یکی از نظریه های اصلی در رابطه با این کهکشان که از نوع ستاره فشان* میباشد، بیان می کند که رشته ای گسترده از ستارگان که به عنوان یک نوار شناخته می شوند، درون M94 در حال چرخش بوده و باعث درخشش و انفجاری از شکل گیری ستاره ها در درون حلقه درونی این کهکشان شده است. مشاهدات اخیر مشخص کرده است که حلقه باریک تر بیرونی کاملا بسته نیست و کمی پیچیدگی دارد. کهکشان M94، که در این تصویر می بینید، در حدود ۳۰ هزار سال نوری گستردگی دارد و در فاصله ی ۱۵ میلیون سال نوری از ما واقع شده و با یک تلسکوپ کوچک در سمت صورت فلکی تازی ها قابل مشاهده است.

*کهکشان ستاره فشان (Starburst galaxy) کهکشانی است که در مقایسه با نرخ تشکیل متعارف ستارگان در بیشتر کهکشان‌ها نرخ بالایی از فرایند تشکیل ستارگان را دارد.