سحابی ستارۀ شعله‌ور

0
517

بیگ بنگ: سحابی ستارۀ شعله‌ور نامش را مدیون خطوط غبار و گازِ موج‌دار است. رنگ‌های نارنجی و بنفش این سحابی در مناطق مختلفی وجود دارند و با فرآیندهای مختلفی به وجود آمده‌اند. ستارۀ درخشان “ای‌ئی ارابه‌ران” که در سمت چپ ِ تصویر دیده می‌شود بسیار داغ و آبی رنگ است و نور را با چنان انرژی ساطع می‌کند که الکترون‌ها را از گاز پیرامون بیرون می‌راند.

IChp ColesHelmوقتی یک پروتون یک الکترون را پس می‌گیرد، نور قرمز غالبی منتشر می‌شود (در اینجا به رنگ نارنجی دیده می‌شود) رنگ منطقۀ بنفش مخلوطی از این نور قرمز و آبی است که از ستارۀ “ای‌ئی ارابه‌ران” ساطع شده، اما توسط غبار پیرامون به ما منعکس می‌شود. این دو منطقه به ترتیب سحابی نشری و سحابی انعکاسی نامیده می‌شوند. در این عکس رنگی تلسکوپ هابل، سحابی ستارۀ شعله‌ور(IC 405) را مشاهده می‌کنید. این سحابی حدود ۱۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و حدود ۵ سال نوری گستردگی دارد. برای مشاهدۀ این گرد و غبار کیهانی می‌توانید با یک تلسکوپ کوچک به سمت صورت فلکی ارابه‌ران نگاه کنید.