بیگ بنگ: سیاهچاله ها اسرار آمیزترین اجرام در کیهان می باشند، علی رغم این حقیقت که سیاهچاله ها در مرکز اکثر کهکشانها مخفی شدند، حقیقت این است که تاکنون هیچ کس قادر به مشاهدۀ مستقیم این اجرام نبوده و این به دلیل تیرگی فوق العاده اشان است که حتی نور قادر به فرار از گرانش عظیم آنها نیست و به همین دلیل عکس برداری از آنها تاکنون امکان پذیر نبوده است، اما شبکه ای از تلسکوپها به نام تلسکوپ افق رویداد که از آوریل امسال شروع به کار خواهد کرد توانایی ما در زمینۀ عکسبرداری از سیاهچاله ها را دگرگون خواهد کرد.

به گزارش بیگ بنگ، این تلسکوپ جدید، مرکب از شبکه ای از گیرنده های رادیویی و گسترده در سراسر کره زمین (شامل قطب جنوب، آمریکا، شیلی و کوههای آلپ فرانسه) قرار است در تاریخ 5 الی 14 آوریل 2017 شروع به کار کند و نتایج این مشاهدات به شدت نظریه نسبیت عام اینشتین را به چالش خواهد کشید. رزولوشن این تلسکوپ به علت تمرکز تعداد زیادی رادیوتلسکوپ روی یک نقطه معادل این است که بتوانید پرتقالی را روی سطح ماه از زمین مشاهده کنید.

اولین موردی که توسط این تلسکوپ مورد مشاهده قرار خواهد گرفت ابر سیاهچاله موجود در مرکز کهکشان خودمان به نام کمان- ای *Sagittarius A خواهد بود که 26 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. هر چند این سیاهچاله تاکنون مستقیما مورد مشاهده قرار نگرفته، اما از طریق تاثیری که روی مدار ستارگان نزدیک خود وارد می کند شناسایی شده است. بر اساس رفتار مداری این ستارگان همسایه، جرم این ابر سیاهچاله، 4 میلیون برابر جرم خورشید و با افق رویدادی به قطر 20 میلیون کیلومتر تخمین زده می شود.

در صورت موفقیت این پروژه انتظار داریم شاهد چه چیزی باشیم؟ تصور می شود سیاهچاله همانند یک حلقه ی نورانی در اطراف یک حباب تیره دیده شود. نور از گاز و ذرات در حال شتاب گیری در سرعتهای بسیار بالا قبل از بلعیده شدن در افق رویداد سیاهچاله منتشر می شود و حباب تیره سایه زیر افق رویداد خواهد بود، اما اگر اینشتین درست گفته باشد ما به جای یک حلقۀ نورانی، یک هلال نورانی خواهیم دید زیرا در اثر پدیده ی داپلر موادی که به سمت ِ کره زمین در حرکتند درخشانتر از موادی که در خلاف جهت در حرکت هستند، به نظر خواهند رسید.

در صورتی که تیم تحقیق قادر به اندازه گیری سایه تاریک زیر افق رویداد باشند اندازۀ آن احتمالا بسیار عظیم خواهد بود زیرا نسبیت عام اینشتین از طریق مقدار خمیدگی فضا-زمان در اطراف سیاهچاله پیش بینی دقیقی از این اندازه خواهد داشت. به گفتۀ “فریال اوزل” از اعضای تیم تحقیق: «ما دقیقا می دانیم که نسبیت عام چه مقداری را پیش بینی می کند و با دسترسی به لبه سیاهچاله، آزمایشاتی که برای اعتبار نسبیت عام می توانید انجام دهید چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت بسیار متفاوت خواهد بود.» اما اگر چیز دیگری ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این احتمال وجود دارد که چیزی متفاوت از آنچه نسبیت عام پیش بینی می کند مشاهده شود و این اتفاق جهان عیزیک را قطعا به لرزه در خواهد آورد.

بنابر گفتۀ “دوئل مَن” سرپرست تیم تحقیق: «همان طور که قبلا گفته ام شرط بندی بر ضد اینشتین ایده ی خوبی نیست اما در صورت مشاهده ی چیزی متفاوت از آنچه انتظار داشتیم باید نظریه گرانش را مجددا ارزیابی کنیم. من انتظار ندارم چنین چیزی روی دهد اما هر چیزی امکان پذیر است و این، زیبائی آن است.» بر اساس همه ی داده هایی که محققان باید پردازش کنند انتظار نمی رود اولین تصاویر از سیاهچاله زودتر از پایان سال جاری میلادی یا حتی اوایل سال 2018 منتشر شود. اما وقتی اولین تصاویر منتشر شوند لحظه ای هیجان انگیز برای بشریت خواهد بود.

ترجمه: دکتر مصطفی رحمانی/ سایت علمی بیگ بنگ