بیگ بنگ: یک سیستم حیاتی که در کاوشگر ویجر 1 اطلاعات مخدوش ارسال می‌کرد، بتازگی توسط مهندسان ناسا شناسایی شد. اما محققان هنوز به دنبال علت اصلی آن هستند.

voyager illustration

به گزارش بیگ بنگ، مهندسان نقص در ارسال داده‌های فضاپیمای ویجر 1 را برطرف کردند. چند ماه قبل، سیستم بیان و کنترل نگرش کاوشگر (AACS)، که آنتن ویجر 1 را به سمت زمین نگه می‌دارد، با وجود عملکرد عادی، شروع به ارسال اطلاعات مخدوش کرد. بقیه‌ی ابزارها نیز در حالی که مشغول جمع‌آوری و بازگرداندن داده‌های علمی بود، سالم به نظر می‌رسید.

محققان بتازگی توانستند منبع اطلاعات مخدوش را پیدا کنند. در واقع “سیستم بیان و کنترل” داده‌های تله‌متری را از طریق یک کامپیوتر داخلی که سال‌ها پیش از کار افتاده بود، ارسال می‌کرد و این کامپیوتر اطلاعات را مخدوش می‌کرد. “سوزان داد” مدیر پروژه ویجر، گفت:« وقتی متوجه این مشکل شدیم، یک راه‌حل کم خطر را امتحان شد: به “سیستم بیان و کنترل” دستور داده شد تا ارسال داده‌ها به کامپیوتر مناسب را از سر بگیرد.»

مهندسان هنوز نمی‌دانند که چرا “سیستم بیان و کنترل” داده‌های تله‌متری را به کامپیوتری نادرست ارسال کرد، اما این احتمال وجود دارد که فرمان ِ معیوب کامپیوتر دیگر، را دریافت کرده باشد. اگر چنین باشد، این نشان دهندۀ وجود مشکل در جای دیگری از فضاپیما است. محققان همچنان به جستجوی مشکل اساسی ادامه می‌دهند، اما آنها گمان نمی‌کنند که این تهدیدی برای سلامت طولانی مدت ویجر 1 باشد.

NINTCHDBPICT

مدیر پروژه افزود: «ما از بازگشت تله‌متری خوشحالیم. ما یک بازخوانی کامل از حافظه “سیستم بیان و کنترل” انجام خواهیم داد و تمام فعالیت آن را زیرنظر خواهیم گرفت. این کار به ما کمک می‌کند تا در وهله اول مشکلی که باعث خطا در تله‌متری شده، را تشخیص دهیم. بنابراین، محتاطانه خوشبین هستیم، اما هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم.» 45 سال است که ویجر 1 و ویجر 2 منظومه شمسی ما را کاوش می‌کنند. هر دو فضاپیما اکنون در فضای میان‌ستاره‌ای، یعنی منطقه‌ای خارج از هلیوسفر یا حباب ذرات پرانرژی و میدان‌های مغناطیسی خورشید، هستند.

ویجر 1 هم اکنون بیش از ۲۳ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و ۲۱ ساعت و 48 دقیقه طول می‌کشد تا پیامش به زمین برسد. سوخت فضاپیمای ویجر، پلوتونیم ۲۳۸ است که گرمای حاصل از تجزیه مواد رادیواکتیو را به برق تبدیل می‌کند. ویجر ۱ با مقدار سوخت باقیمانده می‌تواند تا ۲۰۲۵ فعال باشد.

منبع: NASA