بیگ بنگ: دنباله‌دار نئووایز نخستین‌بار در تاریخ ۲۷ مارس 2020 توسط “کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع” ناسا رصد شد و چند روزی است که به وضوح در آسمان کره زمین خودنمایی می‌کند.

ISS E APOD
نمای دنباله‌دار نئووایز از ایستگاه فضایی بین المللی

این کوه یخ میان سیاره‌ای تاکنون از گرمای خورشیدی جان سالم به در برده و با شروع مسیر طولانی خود به منظومه شمسی بیرونی، به زمین نزدیک‌تر شده است. هنگامی که دنباله‌دار نئووایز به یکی از معدود دنباله‌دارهای چشم غیرمسلح قرن بیست و یکم تبدیل شد، به سرعت معروف شد و این دنباله‌دار در بسیاری از مکان‌ها و شهرهای مشهور در سراسر جهان عکسبرداری شد.

Neowise Moophzاین عکس برجسته از دنباله‌دار نئووایز هفتۀ گذشته درست قبل از طلوع آفتاب در لبنان گرفته شده است. درخشش بعدی دنباله‌دار نئووایز تا حدودی نامشخص است، اما احتمالاً این دنباله‌دار نه تنها در صبح زود بلکه در این هفته در اوایل آسمان عصر نیز قابل مشاهده خواهد بود.

noctilucentNeowisePaolyh
نمای دنباله‌دار نئووایز بر فراز کوه‌های آلپ شرقی در فرانسه

دنباله‌دار یک جرم یخی است که غبار و گاز درون خود را بیرون می پاشد. بیشتر دنباله‌دارهایی که ما از زمین مشاهده می‌کنیم در مدار بیضی شکل بزرگی به دور خورشید در گردش هستند. هر دنباله دار از یک هسته جامد که توسط ابری به نام گیسو احاطه شده، تشکیل می شود. دنباله دارها دارای یک یا دو دم نیز هستند. اغلب دنباله دارها آنقدر کوچک یا کم نور هستند که از زمین، بدون تلسکوپ دیده نمی‌شوند؛ با این حال برخی دنباله‌دارها تا هفته‌ها در آسمان با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند.

دم دنباله‌دار نئووایز

دنباله‌دار نئووایز اکنون در نیمکرۀ شمالی کره زمین در حال گردش است. دم‌های در حال رشد آن تقریباً شش درجه در این میدان دید تلسکوپی کشیده شده که قبل از طلوع آفتاب در تاریخ 10 ژوئیه از برنو، جمهوری چک ثبت شده است. دم غباری گسترده و زرد رنگ این دنباله‌دار که با فشار تابش نور خورشید بیرون زده شده به راحتی مشاهده می‌شود. اما این تصویر همچنین دم ضعیف‌تر و مایل به آبی تیره‌تر این دنباله را نشان می‌دهد که متمایز از غبار بازتابندۀ دنباله‌دار است.

C F NEOWISE druckmullerدم ضعیف‌تر یک دم یونی است و با بیرون کشیده شدنِ یون‌های حاصل از کمای دنباله‌دار توسط میدان‌های مغناطیسی در باد خورشیدی و فلورسانس در نور خورشید تشکیل شده است. در این پرترۀ عمیق از بازدید کننده جدید منظومه شمسی بیرونی، دم‌های دنباله دار نئووایز یادآور دم‌های روشن‌تر دنباله‌دار بزرگ هیل-باپ، در سال 1997 است. به گفته منجمان این دنباله‌دار این ماه همچنان خواهد درخشید و در تاریخ ۲۲ جولای سال جاری (یک مرداد) در نزدیک‌ترین حالت خود به زمین خواهد رسید.