بیگ بنگ: حدود 550 سال نوری دورتر از ما و در  صورت فلکی ذات الکرسی IC 63، یک سحابی خیره‌کننده و خیال انگیز وجود دارد. که بعنوان روح کاسیوپیا شناخته می شود، IC 63 توسط تابش ستاره متغیر و غیرقابل پیش‌بینی نزدیک خود به نام  گاما کاسیوپیا شکل گرفته و به آرامی فضای ابری پر گرد و غبار و مه آلودی را از خود متساعد می نماید.

theghostofcaبه گزارش بیگ بنگ، صورت فلکی ذات الکرسی یا کاسیوپیا (Cassiopeia)، که به نام یکی از ملکه‌های اساطیر یونان نامگذاری شده، شکل شگفت‌آور “W” را در آسمان شب به تصویر می کشد. نقطه مرکزی W با یک ستاره دراماتیک به نام گاما کاسیوپیا مشخص شده است. گاما کاسیوپیا یک ستارۀ متغیر آبی سفید است که توسط یک دیسک گازی احاطه شده است.

این ستاره 19 برابر بزرگتر و 65 هزار بار روشن‌تر از خورشید ماست و با سرعت باور نکردنی 1.6 میلیون کیلومتر در ساعت چرخش می کند که چیزی در حدود 200 بار سریع‌تر از ستارۀ ما می باشد. این چرخش دیوانه‌وار ظاهرا خشن و ترسناک به نظر می رسد. چراکه چرخش سریع موجب فوران جرم از ستاره به دیسک اطراف می شود و  این جرم‌های متساعد شده به صورت روشنایی مشاهده می شود. تابش ستاره گاما کاسیوپیا که حتی می تواند با قدرت ِ خود بر روی IC 63 نیز تأثیر بگذارد، گاهی اوقات سحابی شبح نیز نامیده می شود.

رنگ‌های موجود در این سحابی حیرت‌انگیز نشان می دهد که چگونه این سحابی تحت تاثیر تابش قدرتمند ستاره دور از خود قرار گرفته است. هیدروژن داخل IC 63 با پرتو فرابنفش ستارۀ گاما کاسیوپیا بمباران می شود و باعث می شود الکترون‌های آن انرژی را به دست آورند که بعدا بعنوان تابش هیدروژن آلفا شناخته شده و همانطور که می بینید با رنگ قرمز در این تصویر قابل مشاهده است.

این تابش هیدروژن آلفا، IC 63 را به یک سحابی مملو از گاز تبدیل می کند، اما علاوه بر آن نور آبی‌ای نیز وجود دارد که ما می توانیم آن را مشاهده کنیم. این نور نور ساتع شده از گاما کاسیوپیا است که توسط ذرات گرد و غبار موجود در سحابی منعکس شده، به این معنی که IC 63 نیز یک سحابی بازتابنده است. برای مشاهدۀ این سحابی زیبا به یک تلسکوپ نسبتا بزرگ و آسمانی تاریک نیاز دارید.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ