بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی مورد انتظار “جیمز وب” که به دست مهندسان و محققان در دست توسعه و آزمایش برای آماده‌سازی به منظور پرتاب در اواخر سال جاری میلادی است، سه آزمایش مهم دیگر را با موفقیت پشت سر گذاشت تا یک قدم دیگر به پرتاب چندین بار و حتی چندین سال به تعویق افتاده خود نزدیک شود.

webb farبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، پیچیده‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان در حال آماده‌سازی برای پرتاب و سفر میلیون کیلومتری آینده خود است و در این راه پیشرفت چشمگیری دارد. اکنون ناسا اعلام کرده است که سه مرحله اصلی از این تلسکوپ فضایی برای آخرین بار با موفقیت آزمایش شده‌اند که به شرح زیر است:

1- برج “جیمز وب” یک ساختار لوله‌ای است که با جداسازی ابزارهای اپتیک سرد از بدنه گرم فضاپیما به “جیمز وب” کمک می‌کند تا دمای عملکردی خود را حفظ کند. طول این ساختار به 3 متر می‌رسد و به تازگی برای آخرین‌بار آزمایش شده و اکنون پایین آورده شده و برای پرتاب در جای خود قفل شده است.

2- مهندسان ناسا درپوش لنز “جیمز وب” موسوم به “AOS” را که ابزار حساس این تلسکوپ را تمیز، بدون آلاینده و از نور مزاحم در تمام مراحل ادغام و آزمایش محافظت می‌کند، برداشتند. با نزدیک شدن به موعد پرتاب، برداشتن این پوشش یک مرحله اساسی در آماده‌سازی “جیمز وب” است و به مهندسان این آزادی را می‌دهد که بقیه تلسکوپ را در حالت پرواز خود بسته‌بندی کنند.

webb technician“لارکین کری” تکنسین ناسا می‌گوید: من در حال برداشتن این درپوش به این فکر می‌کردم که من آخرین نفر روی زمین هستم که “AOS” را لمس می‌کنم یا دوباره سازه‌های “جیمز وب” را می‌بینم. بعد از 17 سال کار بر روی این تلسکوپ فضایی، این تجربه احساسی‌تری نسبت به آن چیزی بود که انتظار داشتم.

webb notech3- محافظ حرارتی و آفتاب‌گیر “جیمز وب” که به اندازه یک زمین تنیس است، توسط ساختارهای پالت آن پشتیبانی می‌شود. این ساختار از آینه‌های طلایی و اپتیک حساس تلسکوپ محافظت می‌کند. اکنون که درپوش لنز “جیمز وب” برداشته شده، مهندسان توانستند روند تا کردن این پالت‌ها را در پیکربندی نهایی برای پرتاب به پایان برسانند. در اینجا می‌توان پالت‌ها را که تا حدی جمع شده‌اند، مشاهده کرد. اما آنها پس از ثبت این عکس کاملاً جمع شده و برای پرتاب در جای خود قفل شدند. به دلیل اینه‌های بزرگ جیمز وب و تجهیزات دیگرش نمی‌توان آن را بصورت باز شده درون موشک جا داد، بنابراین بصورت بسته به فضا ارسال خواهد شد.