بیگ بنگ: به تازگی یک مقاله علمی در یکی از نشریات بین المللی جهان منتشر شده که بر اساس آن، پلوتو می تواند دارای اقیانوس هایی باشد که برخلاف زمین، در زیر پوسته این سیاره در عمق حداقل 260 کیلومتری این سیاره ی کوتوله در جریان هستند.

pluto-oceans_1024شاید بتوان گفت که بشر به هیچ عنوان به اندازه ای که بر سر سیاره بودن یا نبودن پلوتو شاهد بحث و جدل بین دانشمندان بوده است، درباره این سیاره کوتوله آگاهی ندارد و هنوز موارد بسیاری برای بررسی و کشف درباره ی پلوتو باقی مانده است. در این میان فضاپیمای افق های نو توانست تا چشم انداز جدیدی را برای انسان ها درباره این سیاره کوتوله به همراه بیاورد و بدون شک از تابستان سال گذشته تا به امروز، اطلاعاتی بسیار چشمگیر را به دانش بشری درباره پلوتو افزوده است. یکی از این یافته ها این بوده است که پلوتو از نظر ساختار زمین شناختی بسیار فعال تر از چیزی است که ما تصور می کردیم.

به تازگی اطلاعات جدیدی از پلوتو منتشر شده که نشان می دهد این سیاره کوتوله در زیر پوسته ی خود می تواند دارای اقیانوس هایی مخفی باشد. البته برای اثبات این تئوری به زمان نیاز خواهد است، ولی این مقاله اشاره کرده است که احتمال وجود این اقیانوس های مخفی در پلوتو و قمر آن یعنی شارون، بسیار بالا است، زیرا حرارت داخلی پلوتو به اندازه ی کافی برای نگه داشتن آب در حالت مایع، وجود دارد. این امر از آن جهت بسیار مهم به نظر می رسد که وجود آب بر روی یک سیاره را می توان به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی برای شکل گیری حیات در یک سیاره دانست.

pluto-markings“نواه هاموند” رهبر این تحقیقات گفت: «چیزی که فضاپیمای افق های نو، نشان داد این بود که این سیاره با کشش های زمین ساختی روبرو بوده و این امر نشان می دهد که پلوتو، یک دوره توسعه سراسری را تجربه کرده است. یک اقیانوس در زیر سطح این سیاره که به آرامی در طول زمان یخ زده است می تواند عامل شکل گیری چنین توسعه ای باشد. البته ما با شبیه سازی های کامپیوتری  به این نتیجه رسیدیم که این اقیانوس به صورت کامل یخ نزده و بصورت مایع در عمق 260 کیلومتری پلوتو قرار دارد.»

این محقق به جای استفاده از عبارت یخ(ICE) از عبارت ICE II استفاده کرده که نوع ِ خاصی از یخ با قدرتی بیشتر از یخ عادی میباشد. در هر حال نمی توان این تئوری را به صورت کامل تائید کرده و یا رد کرد و تنها کاوش های آینده می تواند صحت این پژوهش را مورد بررسی قرار دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی Geophysical Research Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: gizmag.com , sciencealert.com

ترجمه: احمد محمد حسینی/ سینا پرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.