بیگ بنگ: وقتی درباره بارش در دیگر سیارات از شما سؤال می‌شود کاملا حق دارید که بلافاصله به یاد آب بیفتید؛ اما در اشتباهید؛ زمین تنها سیاره‌ای است که در منظومه شمسی آب مایع دارد(در مریخ نیز بتازگی شواهدی از آب مایع کشف شده است)؛ در حقیقت پدیده بارش باران از ابر در دیگر سیارات هم وجود دارد اما این بارش‌ها دیگر باران نیست، حتی نزدیک به آن هم نیست.

solarsystem1اینجا بر روی زمین، ما انسان‌ها به نوع خاصی از بارش باران عادت کرده‌ایم اما بهتر است به موادی که در دیگر سیارات باریده می‌شوند نیز نگاهی بیندازیم: سالانه حدود 1000 تن الماس بر سطح زحل می‌بارد. البته این در حد یک تئوری است و از سوی محققان ناسا عنوان شده است. بر اساس یافته‌ها به احتمال زیاد در سیاره زحل، نپتون، مشتری و برخی دیگر از سیارات باران الماس می‌بارد اما شرایط زحل برای این بارش‌ها از سایرین بهتر است.

در ناهید بارش باران از جنس اسیدسولفوریک بسیار داغ را داریم. اتمسفر ناهید پر از ابرهای اسیدسولفوریک است اما از آنجا که سطح سیاره دمایی به اندازه 894 درجه فارنهایت یا 480 درجه سلسیوس دارد، این قطره‌های باران اسیدی قبل از این که به گاز تبدیل شوند، خود را به فاصله 15.5 مایلی سطح سیاره می‌رسانند.

نمایی از تیتان قمر زحل که دارای اتمسفر ضخیمی است.
نمایی از تیتان قمر زحل که دارای اتمسفر ضخیمی است.

بر روی تیتان که بزرگترین قمر زحل است، باران‌های طوفان‌زایی از جنس متان یخ زده می‌بارد. همانطور که زمین دارای چرخه آب است، تیتان هم چرخه متان دارد و بارش متان در این قمر فصلی‌ است. متان باریده شده دریاچه‌ها را پر می‌کند، دریاچه‌ها بعد از آن تبخیر می‌شوند و بخار مجددا به شکل ابرهایی از متان در می‌آید و همه چیز دوباره آغاز می‌شود.

از آنجا که دمای سطح تیتان سرد و منفی 290 درجه فارنهایت یا منفی 179 درجه سانتیگراد است، متان در این سیاره به حالت مایع در می‌آید. کوه‌هایی از یخ جامد نیز در این قمر مشاهده شده است. علاوه بر اینها، در مریخ پدیده بارش یخ خشک، در مشتری بارش هلیوم مایع و در خورشید بارش پلاسما وجود دارد، اما هنوز هم زمین تنها سیاره باران‌های آبی است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: howstuffworks.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. سلام
    به نظرشما آیا امکان دارد موجوداتی زنده در سیاراتی که متان و بارش متانی دارد وجود داشته باشند ؟ یعنی از اول با این شرایط تکامل یافته باشن ؟

  2. شما در اشتباهید؛ اگه سیاره ای در کمربند حیات از ستاره میزبانش قرار گرفته باشه آب می تونه بصورت مایع در اون سیاره وجود داشته باشه.
    اصن تعریف کمربند حیات همینه

    1. در این مطلب منظور شناخت اتمسفر ابرهای بارشی سیارات داخل منظومه شمسی میباشد، یعنی ابرهای بارشی در این سیارات با توجه به اتمسفر آنها می تواند: آب ، اسیدسولفوریک، الماس، متان و … باشد.

    2. می خوای بگی معنی کمربند حیاتو می دونی، البته ناحیه قابل سکونت اصطلاح مناسب تریه.
      اخه حرف شما چه ربطی به مقاله داشت، اینجا حرف از وجود بارش در سیارات و قمرهای منظومه شمسی می زنه که لزوما H2O نیست. می تونه H2SO4 باشه، می تونه CH4 باشه یا شاید هم پیوندی از اتم های کربن مثل گرافیت یا الماس. اینجا بحث درباره وجود مایع بر روی سیارات مختلف است که براساس دمای موجود در جو و همچنین مولکول های موجود در جو وجود یا نبود اون ها بحث شده است.